Mitä nimi Niina tarkoittaa suomeksi ja onko nimelle Niina jonkinnäköistä runoa?

Kysytty

Mitä nimi Niina tarkoittaa suomeksi ja onko nimelle Niina jonkinnäköistä runoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Niina on suomalainen muunnos venäläisperäisestä nimestä Nina, joka on muunnos nimistä Annina ja Anninka, jotka puolestaan ovat Anna-nimen hellittelymuotoja. Anna-nimen lähtökohtana on hepreankielinen nimi Hannah, joka tarkoittaa armoa.

Toisaalta Nina (suomalaistettuna Niina) gruusialaisperäinen nimi, joka pohjautuu Niniven kaupungin kreikkalaiseen nimeen Ninos, assyrian Ninua, Nina.

Läntisessä kristikunnassa Niinaa on pidetty mm. Antonia- ja Christiane -nimisten pyhimysten nimien lyhentymänä.
Niina-nimi tuli Suomessa suosituksi 1970-luvulla. Almanakkaan se otettiin 1973. Nimipäivää Niinat viettävät 26.10.

Ajan tasalla olevat tilastot nimien määrästä saa Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelusta, http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp

Lisätietoa voit hakea esim. vastauksen lähteenä käytetyistä kirjoista
Lempiäinen: Suuri etunimikirja. Wsoy, 1999.
Saarikallio-Suomalainen: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. Gummerus, 2007
Uusi suomalainen nimikirja. Otava, 1988

Tiedossa ei ole nimeen Niina liittyviä runoja, mutta joitakin musiikkikappaleita siihen liittyy. Ainakin näillä levyillä on Niinaan liittyviä lauluja: Ismo’s: Kiitos ja hyvää yötä; PMMP: Kuulkaas enot!; Janne Mellin: Kuningas.

16 ääntä

Kommentit

Joskus oli jokin Kari Kuuvan esittmä iskelmä, jonka nimi on Pikku Ni(i)na. En tiedä kirjoitusasua, onko Nina vai Niina.