Etsin tietoa Beethovenin 7. sinfonian kuoroversiosta. Soitan amatoorisinfoniaorkesterissa taalla Montrealissa. Ohjelmistossamme on Beethovenin 7. sinfonia. Sen…

Kysytty

Etsin tietoa Beethovenin 7. sinfonian kuoroversiosta.
Soitan amatoorisinfoniaorkesterissa taalla Montrealissa. Ohjelmistossamme on Beethovenin 7. sinfonia. Sen toinen osa on surumarssin oloinen. Kuulen mielessani muiston mieskuoron laulamassa sen savelta, sanat ovat ehka jotain 'totuus...voima..'. En ole loytanyt mitaan tietoa tasta nettihauilla ja lahestyn nyt teita. Kuka on mahdollisesti sanoittanut ja sovittanut allkuperaiseen melodiaan? Onko siita olelmassa aanite/tallennus?

Vastaus

Vastattu

Löysin Beethovenin 7. sinfonian (Sinfoniat, nro 7, op92, A-duuri) Allegretto-osan melodiaan kaksi erinimistä (”Sävelten voima”, ”Sointujen hoivat”) suomenkielistä sanoitusta ja useita erilaisia kuorosovituksia. Myös sanoituksissa on pieniä eroja, vaikka laulun nimi on sama. Vain joissakin nuoteissa mainitaan sanoittajan tai sovittajan nimi. Kaikkia julkaisuja en pääse näkemään, eikä julkaisujen kuvailutiedoissa aina kerrota laulujen sanoittajien tai sovittajien nimiä, joskus jopa säveltäjien nimet puuttuvat.

”Sävelten voima” -nimellä löysin mieskuorosovituksen nuotista ”Ylioppilaslauluja. Kolmas vihko” (toimittanut D. Hahl [= Taavi Hahl]); K. E. Holm, 1894). Laulu alkaa: ”Sävelten aallot, taivahan valot, täyttävät rintain innolla ain.” Sanoittajan tai sovittajan nimeä ei mainita. Säkeistöjä on yksi. Matti Hyökin mukaan sanoittaja on Taavi Hahl.

Nuotissa ”Suomalainen lauluseppele : yhdistetyille nais- ja mies-äänille sovitettuja arvokkaampien sävelniekkain lauluja. 2” (toimittanut Erik August Hagfors; W&G, 1883) laulu on myös nimellä ”Sävelten voima”. Säkeistöjä on kaksi. Laulun sanoittajaksi on merkitty ”H. W-n.”.

Nuotissa ”Sävelistö : kaikuja laulustamme : seka-äänisiä laulelmia. 3. vihko” (toimittanut Th. Hahl [= Taavi Hahl]; K. E. Holm, 1890) laulu on nimellä ”Sävelten voima”. Tämän sekakuorosovituksen on tehnyt G. A. Gripenberg. Säkeistöjä on yksi.

Hiukan erilainen sanoitus nimellä ”Sävelten voima” sisältyy nuottiin ” 30 kaksiäänistä laulua : koulujen tarpeeksi” (Söderström, 1890), jonka toimittaja Gabriel Linsén on myös sovittanut laulut. Säkeistöjä on kaksi. Sanoittajan nimeä ei mainita.

”Sointujen hoivat” -sanat on ”mukaillut” Iivo Härkönen. Laulu alkaa: ”Sointujen hoivat helkkyvät soivat”. Tähän sanoitukseen on tehnyt naiskuorosovituksen Eino Linnala. Lapsikuorosovitus sisältyy Jouko Törmälän toimittamaan nuottiin ”Nuori kuoro. 3, 20 laulua a cappella sopraano- ja alttoäänille” (Fazer, 1976).

”Sointujen hoivat” -nimellä laulusta on olemassa harrastelijakuorojen levytyksiä ja esityksiä esimerkiksi YouTubessa, mutta ”Sävelten voima” -nimellä en löytänyt levytyksiä.

Lähteitä:

Hyökki, Matti: Hiilestä timantiksi : Jean Sibeliuksen Kalevala- ja Kanteletar-lähtöisten mieskuorolaulujen ominaispiirteistä ([Matti Hyökki], 2003, s. 56-57), myös verkkojulkaisuna:

https://taju.uniarts.fi/bitstream/handle/10024/6377/nbnfife20031717.pdf;jsessionid=46D524073A74DBBE4F813FD5BA62537F?sequence=1

Kanto – kansalliset toimijatiedot: Hahl, Taavi:

https://finto.fi/finaf/fi/page/000099725

Kansalliskirjaston hakupalvelu:

https://kansalliskirjasto.finna.fi/

Finna-hakupalvelu:

https://finna.fi/

1 ääntä

Kommentit

Vihdoinkin pääsin tämän minua kiusanneet asia jäljille. Lauloimme koulun kuorossa 60 luvun alkupuolella tuota säveltä ja sen sanoista jäivät mieleen vain "sointujen häivät, luokseni jäivät" -kohta. Musiikin opettajamme oli Reijo Räsänen, jonka suuri intohimo oli kuoron harjoittaminen. Varsinainen yllätys paljastui tässä viestiketjussa. Kuorosovituksen tekijä oli Gabriel Linsen. Vaimoni Berit on tyttönimeltään Linsen ja on Gabriel Linsenin suora jälkeläinen xx polvessa. Laulamme aina Kangasalan ohi ajaessamme "mä oksalla ylimmällä" mutta nytpä yritämme hankkia tämän Beethovenin seiskan kuoroversion nuotit ja sanat ja alkaa hoilaamaan sitä.