Mitä lukuharrastusta herättäviä ja ylläpitäviä (nykyaikaisia) lastenkirjoja suosittelisitte ostettavaksi koulukirjastoon ala-asteelle? 1.-2. luokille, 3.-4…

Kysytty

Mitä lukuharrastusta herättäviä ja ylläpitäviä (nykyaikaisia) lastenkirjoja suosittelisitte ostettavaksi koulukirjastoon ala-asteelle?
1.-2. luokille,
3.-4. luokille,
5.-6. luokille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suosittelisin 1.-2. luokille hankittavaksi esim. kotimaisen Kirjava Kukko -sarjan kirjoja kuten Kari Levolan Rouslain -sarjaa (Pussauskoppi, Elämä jatkuu Rouslain jne.), Timo Parvelan Ella-kirjoja (Ella ja kiristäjä, Ella luokkaretkellä, Ella ja Pate ym.), Karo Hämäläisen Samuli, Helsingin herra sekä Eppu Nuotion Villilä-sarjaa (Villilän Vauhti, Villilän vauva). Samoin Kirkegaardin Kumi-Tarzan, Jacobssonin Lasse-kirjat, Finnen Kiljuset-sarja, Fogelin Pekka Puupää -kirjat sopivat hitaammille lukijoille ja naurattavat erityisesti poikia. Sinikka Nopolan Heinähattu ja Vilttitossu-kirjat, Uspenskin Fedja-kirjat ja Roald Dahlin Matilda sopivat myös.

3.-4. luokille: Colemanin Nettietsivät -sarja, Aapelin Vinski-kirjat, Tuula Kallioniemen Reuhurinteen ala-aste-sarja sekä kirja Salainen koiranpentu, Tittamari Marttisen Viola ja Julius (Kirjava Kukko), Astrid Lingrenin koko tuotanto, Tuija Lehtisen Janne-kirjat (Janne ja sammakkoklaanin kosto), Nilsson-Brännströmin Tsatsiki-kirjat (Tsatsiki ja mutsi), Sommer-Bodenburgin Pikku vampyyri -sarja, Ulf Starkin Sakari, Mika Wickströmin Kypärätemppu, Aili Somersalon Mestaritontun seikkailut, Veikko Rissasen Nelli-kirjat (Nelli, unohtumaton noutaja).

5.-6. luokille: Kati Romppaisen Vilman koiraklubi -kirjat, Tuija Lehtisen Laura-sarja (Laura, kultatukka), Bengt-Åke Crasin Lätkäjengi-sarja, Anders Jacobssonin Bert-kirjat (Bertin päiväkirja), Taru Mäkisen Jade-sarja sekä Kultainen Salama-sarja, Jukka Parkkisen Osku-kirjat sekä Suvi Kinoksen seitsemän enoa, Jorma Ranivaaran Skeittaaja-sarja (Skeittaaja kakkosketjussa), J.D. Rowlingin Harry Potter -sarjaa (Harry Potter ja viisasten kivi), Anne Toijalan Torniyö (Vihreä Varis), Irmelin Sandman Liliuksen Korppikansan lapsi, Mari Lampisen Anni-sarja.