Mitä lastenkirjoja (suomenkielisten lisäksi myös englanninkieliset, saksankieliset ja ruotsinkieliset käyvät) on olemassa, joissa kerrotaan isättömälle…

Kysytty

Mitä lastenkirjoja (suomenkielisten lisäksi myös englanninkieliset, saksankieliset ja ruotsinkieliset käyvät) on olemassa, joissa kerrotaan isättömälle lapselle syitä isän poissaoloon ja käsitellään vastausta kysymykseen: "Äiti, missä mun isä on?"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys oli melko vaikea emmekä löytäneet kirjoja, joista olisi löytynyt suoranaisesti lapsen kysymys isän poissaolosta ja vastauksia siihen, mutta aihetta sivutaan monissa kirjoissa, joiden saatavuustiedot pääkaupunkiseudulla löytyvät Helmet-aineistotietokannasta www.helmet.fi

Kallioniemi, Tuula: Ihmemies Topi
- isätön Topi keksii tarinoita isästään
Kontio, Tomi: Kesällä isä sai siivet
- isän katoaminen
Latvala, Laura: Kanavan Marja (1960)
- mustalaistyttö Marjalle kerrotaan isän olevan ”liesussa”
Mikkola, Marja-Leena: Amalia, karhu
Mikkola, Marja-Leena: Anni Manninen
- välttelevät viittaukset poislähteneeseen isään, äidin surumielisyys
Nilsson-Brännström, Moni: Tsatsiki ja mutsi
- äiti kertoo mielellään tarinaa rakastumisestaan Tsatsikin kreikkalaiseen isään, vaikka isä ei sitten jäänytkään kuvioihin
Ridley, Philip: Dakota
- pois lähtenyt ja teillä tietymättömillä oleva isä surrealistisessa saturomaanissa
Wilson, Jacqueline: Tatuoitu äiti
- mielenterveysongelmaisen äidin kahdella tyttärellä on eri isät, joita tytöt eivät ole tavanneet

Lapsi tai nuori lähtee etsimään poissaolevaa isää:

Ellilä, Kirsti: Iiris
Mahy, Margaret: Tähtien tytär
- äiti on kertonut Angelan syntyneen suuresta rakkaudesta, vaikka tyttö ei ole isäänsä koskaan nähnytkään. Kun Angela löytää oikean isänsä, totuus osoittautuu toisenlaiseksi.
Marx, Vibeke: Onnea matkaan Robinson
- äidin sairastuttua vakavasti poika lähtee etsimään oikeaa isäänsä, jota ei ole koskaan nähnyt, hyvin hatarien tietojen varassa

Hovatta, Outi: Pupujuttu ja muita vauvasatuja
- näiden satujen avulla adoptiolapsille tai vaihtoehtoisilla tavoilla alkunsa saaneille lapsille voidaan kertoa heidän alkuperästään

Tuntuu siltä, että nykyisissä lastenkirjoissa isien poissaolo eri syistä on jo arkipäiväinen asia, josta osataan puhua avoimesti, eikä kysymyksiä paljon tarvitse esittää. Mahdollisesti vanhemmasta lastenkirjallisuudesta voisi löytyä lisää kirjoja, joissa isättömyys on ollut vaikeampi asia, mutta tiedot näistä ovat aika lailla muistinvaraisia asioita, joiden mieleen palauttaminen vie hiukan aikaa. Kyselemme asiaa vielä kirjaston sisäisellä postituslistalla ja toivottavasti voimme lähettää lisää tietoa perästäpäin.