Mitä kirjoja suosittelet 12-vuotiaalle tytölle?

Kysytty

Mitä kirjoja suosittelet 12-vuotiaalle tytölle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

* Da Silva: Viimeinen haltia
- maailma on hukkumassa veteen ainaisen sateen vuoksi. Viimeisen haltian ja lohikäärmeen tapaaminen voi pelastaa maailman. Italialaista fantasiaa.
* Creech, Sharon: Rubiininotko
- orpokodissa kasvaneet 13-vuotiaat kaksoset saadaan vihdoin sijoitetuksi iäkkään pariskunnan luokse. Miten sopeutuminen puolin ja toisin onnistuu?
* Heikkinen, Karo: Sirpale
- 11-vuotias Emmi joutuu hankaluuksiin koulussa ja kotona muutettuaan uudelle paikkakunnalle.
* Hussey, Charmian: Salaisuuksien laakso
- lontoolainen orpopoika perii kartanon, jonka menneisyys on hyvin kiehtova
* Le Guin, Ursula: Näkemisen lahja
- mestarillisen fantasiakirjailijan uusin teos kertoo nuorukaisesta, joka ei hallitse eikä hyväksy sukuperintönä saamaansa tuhoamisen lahjaa
* Lehtinen, Tuija: Mopo
- 10 poikaa ja yksi tyttö tuunaavat mopoja; kirjassa tarina jokaisen näkökulmasta
* McAllister, M. I.: Orrin, Usvasaaren sankari
- jännittävä satufantasia hyvän ja pahan taistelusta Usvasaaren oravien, saukkojen, siilien ja mäyrien keskuudessa, trilogian ensimmäinen osa (seuraava osa ilmestymässä lähiaikoine)
* Pullman, Philip: Kellopeli eli Kuinka kaikki vedettiin käyntiin
- ohut (62 s.) ”kauhutarina”
* Romppainen, Katriina: Sääskentapporock
- punk-bändin juhannuskeikka Lapin kesässä, sopii hyvin vähän lukeneille seiskaluokkalaisille
* Saarinen, Virpi: Hämäränkoira
- Tomppa löytää ladosta hylätyt koiranpennut, joista haluaisi pitää yhden. Äiti on kuitenkin asiasta eri mieltä. Hellyttävä kertomus pojan ja koiranpennun ystävyydestä.
* Siskodisko-sarja:
- Ellilä, Kirsti: Maanantaisyndrooma
- Juby, Susan: Ihmeellinen Alice
- Limb, Sue: Tyttö, 15 vee, myös Tyttö, 16 vee, jatkoa.
- Parkinson, Siobhán: Siskopuolet
- hauskoja kirjoja yläasteikäisten tyttöjen elämästä