Otsikko
Mitä kaikkea liittyy nimiin juho, tuomas, sakari ja lauri tapani??

Kysytty

mitä kaikkea liittyy nimiin juho, tuomas, sakari ja lauri tapani??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun arkistosta osoitteessa http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/arkisto.aspx
löytyy taustaa kysymillesi nimille. Kirjoita hakuruutuun kyseinen nimi ja sana etunimet.
Seuraavat tiedot olen kopioinut arkistosta:

Juho on lyhentymä nimestä Juhani, joka perustuu Johanneksen ruotsalaiseen muotoon Johan. Johannes puolestaan on kreikkalais-latinalainen nuoto heprean nimestä Jochanan 'Jahve on armollinen'.

Tuomas on suomalainen asu aramealaisesta nimestä Thoma 'kaksonen'. "Epäilevä" Tuomas oli yksi Jeesuksen 12 apostolista.

Sakari on lyhennelmä nimestä Sakarias, jonka lähtökohtana on heprealainen nimi, joka merkitsee "Jahve on muistanut". Raamatussa esiintyy useampikin Sakarias.

Lauri on peräisin Laurentiuksesta, mikä tarkoittaa ”laakerinlehdellä seppelöityä”. Pyhä Laurentius oli roomalainen marttyyri.

Tapani on Stefanuksen muuntuma. Alkuperä on kreikassa ja tarkoittaa seppelöityä tai kruunattua.

Etunimitietoa löytyy myös kirjoista:
Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja
Kiviniemi: Iita Linta Maria
Riihonen: Mikä lapselle nimeksi?
Vilkuna: Etunimet