Mitä eroa on asianumerolla ja diaarinumerolla?

Kysytty

Mitä eroa on asianumerolla ja diaarinumerolla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Diaarinumero muodostuu asian juoksevasta numerosta, diaarikaavan ryhmätunnuksesta (talousasiat, henkilöstöasiat, anomusasiat tms. ) sekä vireille tulovuoden kahdesta viimeisestä numerosta (esim. 44/24/99).

Juokseva numero etenee kirjaamiskausittain joko yhtenäisenä numerointina läpi diaariryhmien tai erillisenä numerointina kussakin ryhmässä. Oikeuslaitoksissa yhteen asiaan liittyvät asiakirjat kootaan aktiin eli asiakirjavihkoon. Diaarinumero on avain asiakirjojen löytymiseen.

http://www.arkisto.fi/fi/palvelut/julkaisuluettelo/d-verkko-oppaat/arki…

Tuosta osoitteesta löytyy yksityiskohtaista tietoa rekisteröinnistä ja asiakirjojen etsinnästä rekisteritietojen perusteella.

Asianumero on viranomaisen vuosittain antama juokseva numero sen käsiteltäviksi tulleille asioille. Eli siis tuo diaaritunnuksen ensimmäinen numero.

Eri viranomaisten käytännöt poikkeavat toisistaan ja esim. oikeuslaitoksella on varsin monimutkaisia käytäntöjä ollut vuosisatojen kuluessa. Halutessasi lisätietoja asiasta, sinun kannattaa ottaa suoraan yhteyttä lähdeaineistosi arkistoon.