Mistäköhän teoksesta löytyisi tämä pätkä Eino Leino runosta Hymyilevä Apollo: Oi, katsokaa, miten lainehet niin kauniisti rantoja kaulaa! Oi, kuunnelkaa, miten…

Kysytty

Hei! Mistäköhän teoksesta löytyisi tämä pätkä Eino Leino runosta Hymyilevä Apollo:
Oi, katsokaa, miten lainehet
niin kauniisti rantoja kaulaa!
Oi, kuunnelkaa, miten lintuset
niin kauniisti lehdossa laulaa!
Oi, ootteko nähnehet illan kuun
ja kuullehet kuisketta metsän puun, min ylitse valkeat hattarat suvitaivaalla vaeltavat?

Olisiko teidän mahdollista löytää teos jossa tämä on julkaistu? Mielellään niin alkuperäinen kuin mahdollista! Eikö se ole julkaistu ensimmäisen kerran jo 1898? Vai onko tämä enemmänkin kirjallisuuden seuran heiniä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eino Leinon runo Hymyilevä Apollo julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1898 kokoelmassa Sata ja yksi laulua.

Voit lukea koko runon Kansalliskirjaston digitoimasta kappaleesta.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/teos/binding/1907466?term=Hymyilev%C3%A4%20Apollo&page=30

Etsimäsi säe on sivulla 20 (digitoidun teoksen sivulla 37).

https://digi.kansalliskirjasto.fi/teos/binding/1907466?term=Hymyilev%C3%A4%20Apollo&page=37