Mistäköhän löytäisin seuraavan tiedon: Mikä mahtoi olla ihmisen (tai miesten) keskimääräinen elinikä; noin v.1850-1900 syntyneiden; Euroopassa? Olen yrittänyt…

Kysytty

Mistäköhän löytäisin seuraavan tiedon: Mikä mahtoi olla ihmisen (tai miesten) keskimääräinen elinikä; noin v.1850-1900 syntyneiden; Euroopassa? Olen yrittänyt selvittää asiaa, parinkin informaatikon avustuksella, mutta emme ole löytäneet ratkaisua. Kiinnostuin asiasta kun luin Puolimatkan "Kasvatus ja filosofia"-kirjaa ja aloin ihmettelemään filosofien pitkiä elinikiä ja laskeskelinkin keskiarvoksi n.80 v. Olisin kiitollinen vihjeistä!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaipaamaasi tietoa on yllättävän vaikea löytää. Tilastojahan on miltei mistä vain, myös historiallisia (esim. teoksessa Eurooppa: Ruumis ja sielu, on pylväitä asevelvollisten pituudesta ja mielisairaiden määrästä 1800-luvulta alkaen), mutta lukua joka koskisi Euroopan keskimääräistä elinikää (nykyisin: elinajanodote / life expectancy) ei noin vain löydy.

Varmasti syynä on se, että keskimääräinen odotettu elinikä vaihtelee maasta ja vuosikymmenestä toiseen. Mutta maakohtaisiakaan lukuja ei tunnu löytyvän. Internetin kautta on luettavissa Professori Eino Heikkisen Studia Generalia esitelmä http://video.helsinki.fi/studia/Heikkinen.htm , jossa sanotaan että elinajanodote viime vuosisasadanvaihteen Suomessa oli 50 vuotta.

Kannattaa tutustua Eino Jutikkalan kirjaan Kuolemalla on aina syynsä tai vaikka Kaari Utrion Perhekirjaan tai muihin väestötiedettä tai/ ja historiaa käsitteleviin teoksiin, sieltä saattaa tarkemmalla lukemisella putkahdella kaipaamiasi lukuja. Ota yhteys myös tilastokeskuksen kirjastoon (kirjasto.tilastokeskus@tilastokeskus.fi http://www.tilastokeskus.fi/), siellä osataan varmasti perustella, miksi lukua ei noin vain löydy.