Otsikko
Mistähän saisin helposti selville uudet kirjat? Olen huomannut, että kun luen vaikka uudesta naistenlehdestä vasta ilmestyneestä romaanista, ja varaan sen…

Kysytty

Hei! Mistähän saisin helposti selville uudet kirjat? Olen huomannut, että kun luen vaikka uudesta naistenlehdestä vasta ilmestyneestä romaanista, ja varaan sen heti kirjastosta, niin siellä onkin jo sata varausta ennen minua. Mistä siis näkisi heti uutuuskirjat? onko yhtä paikkaa, mistä kaikki uutuudet näkisi kerralla?

Vastaus

Vastattu

Verkkokirjastosta voi hakea uutuuksia esimerkiksi laittamalla hakusanaksi kaunokirjallisuus ja samalla rajaamalla hakua kielen, aineistomuodon ja julkaisuvuoden perusteella. Tämän jälkeen saatuja hakutuloksia voi vielä rajata esimerkiksi aikuisten aineistoon tai tietyn päivän jälkeen ilmestyneisiin teoksiin. Halutessaan voi ottaa käyttöön uutuusvahdin, jolloin sähköpostiin tulee valinnan mukaisesti päivittäin tai viikoittain ilmoitus, kun verkkokirjastoon ilmestyy uusia hakuun sopivia teoksia.

Lisää uutuusvahdista:
https://vaski.finna.fi/Content/asiakkaana#newitems
https://www.kirjastot.fi/kysy/miten-uutuusvahti-toimii-vaskissa?languag…

Verkkokirjaston seuraamista kätevämpää saattaa olla kustantamoiden viestinnän seuraaminen, jolloin uutuuskatalogeista voi bongailla kiinnostavimpia seuraavan kauden uutuuksia ensimmäisten joukossa varattavaksi. Kirjat lisätään kirjastojärjestelmään heti tilausvaiheessa, ja kirjat tulevat ennakkoon tilattavaksi kirjastoille samoihin aikoihin kun kustantamot julkaisevat seuraavan syksyn tai kevään uutuuskataloginsa. Kevään uutuuskatalogeja alkaa tupsahdella luettavaksi loka-marraskuussa.

Esimerkiksi Kirjavinkit.fi on koonnut yhteen sekä linkit kustantamoiden katalogeihin että komean listan kuluvan vuoden kesän ja syksyn uutuuksia:
https://www.kirjavinkit.fi/uutuuskirjat-kesa-ja-syksy-2023/

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Viimeinen linkki hyödyttää myös meitä jotka emme ole Vaski-kirjastojen asiakkaita. Kiitos tack