Mistähän löytäisin tietoa "Aino-kirjoista" (ei näitä nykyaikaisia) joita luettiin ainakin 1940-luvun alkupuolella. Sisareni , joka on syntynyt v. 1938 pyysi…

Kysytty

Hei,
mistähän löytäisin tietoa "Aino-kirjoista" (ei näitä nykyaikaisia) joita luettiin ainakin 1940-luvun alkupuolella. Sisareni , joka on syntynyt v. 1938 pyysi minua etsimään netistä näitä "Aino-kirjoja, mutta en löytänyt tai en osannut hakea oikealla hakusanalla. Niissä kirjoissa on kai jokaisella sivulla vain yksi yhden virkkeen mittainen aakkosellisesti "rimmautuva" loruntapainen ja "päähenkilö kirjassa on Aino. Minusta se kuulosti vähän samantapaiselta lorulta kuin vaikkapa aapisessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 1939 julkaistiin ensimmäinen suomennos H. Treffnerin lastenkirjasta Aino, pikkuinen emäntä. Kirjasta on otettu tämän jälkeen useampia painoksia. Suomennoksen on tehnyt Martti Haavio.

Tämä Aino-kirja ei ole osa sarjasta, vaan ainakin suomennoksena ainoa. Muuten se vastaa sisaresi muistikuvaa. Kirjassa pieni Aino-tyttö mm. hoitaa nukkejaan ja nallejaan, siivoaa ja lukee satuja.

Kirja alkaa näin:

Näin Aino pesee ahkeraan
ja nuket katsoo kummissaan
ja karhu-Nallen pörröpää
myös verhon takaa pilkistää
ja kissa-Mirri kehrää.

1930-luvulla ilmestyi toinenkin kirja, jossa Aino-tyttö seikkailee: J. Oron Pikkiriikkisen kanan muna. Myös tästä kirjasta on otettu useita painoksia, ja myös se on Martti Haavion suomentama.

Kirja alkaa näin: Elipä, olipa pikkuinen Aino. Hänellä oli kiltti äiti ja koira ja kissa ja vanha kirjava kana.

0 ääntä

Kommentit

Pakko kertoa että tämä kirja mainittiin myös Kristiina Louhen Aino-kirjassa. Muistui nyt mieleen, vaikka koskaan en tiennyt että Aino pikkuinen emäntä oli oikea kirja