Muistan lapsena 80-luvulla pitäneeni paljon kuvakirjasta, jonka päähenkilö oli puunuken oloinen tyttö, joka oli pukeutunut mustaan pitsikauluksiseen mekkoon…

Kysytty

Muistan lapsena 80-luvulla pitäneeni paljon kuvakirjasta, jonka päähenkilö oli puunuken oloinen tyttö, joka oli pukeutunut mustaan pitsikauluksiseen mekkoon. Hänellä oli musta tukka, joka oli niskassa nutturalla. Kaikkiaan hän vaikutti jotenkin 20-lukulaiselta. Muistelen päähenkilön asuneen kasvihuoneessa tai ison talon talvipuutarhassa - ainakin tilassa oli savisia kukkaruukkuja. Saattoi olla, että tyttö käytti ihmisten hylkäämiä kapistuksia omalla tavallaan hyödyksi, "risainasi". En kuollaksenikaan muista kirjan nimeä saati kirjan tekijöitä.
Mahtaako mikään tästä kuulostaa tutulta? Haluaisin kovasti saada kyseisen kirjan taas käsiini.

Vastaus

Vastattu

Etsitty kirja voisi olla Faith Jaquesin Nukkekodin Nelli (Otava, 1981). Nelli on palvelustyttönä nukkekodissa, jossa asuu puunukkeperhe. Hän saa tarpeekseen raatamisesta ja päättää lähteä etsimään itselleen omaa kotia. Hän kapuaa nukketalosta lastenhuoneeseen, sieltä porrastasanteelle ja edelleen eteiseen. Yövyttyään kissankorissa hän tutustuu nallekarhu Elmeriin, joka tarjoutuu auttamaan. Yhdessä Nelli ja Elmeri kiertävät taloa ja koettavat löytää paikkaa, johon Nelli voisi asettua, mutta mikään karhun ehdotuksista ei Nelliä miellytä: takin tasku, kirjahylly, nojatuolin alusta, astiakaappi. Lopulta karhu keksii ehdottaa vanhaa kasvihuonetta pihan perällä. Sieltä löytyy laatikko, joka sopii mainiosti kodiksi Nellille. Elmeri tuo Nellille nyytillisen tavaraa, jota tämä sitten taidokkaasti hyödyntää sisustaessaan uutta kotiaan.

Nellin seikkailut jatkuvat kirjassa Nukkekodin Nellin joulu.