Otsikko
Lapsena lempikirjani on sellainen kirjasarja, jossa tarina eteni nopan luvun mukaan ja sen mukaan mentiin tarinassa seuraavaan kohtaan.

Kysytty

Hei,
lapsena lempikirjani on sellainen kirjasarja, jossa tarina eteni nopan luvun mukaan ja sen mukaan mentiin tarinassa seuraavaan kohtaan. Eli ensimmäinen luku loppui arvan heittoon esim. arpa 1-2, mene kohtaan 132, arpa 3-4 mene kohtaa 67 jne.. Eli samassa kirjassa oli monta vaihtoehtoa tarinalle, sen mukaan mitä arpaa heitti.

En ole itse asiassa varma edettiinkö kirjassa arvan heitolla, vai vain valinnoilla esim "juon sinisen juoman" -> 132, "jatkan eteenpäin pysähtymättä" ->,67, "maistan punaista ja sylköisen pois" -> 324.

Näitä kirjoja oli 2-3 erilaista, vähän Taru sormusten herrasta -tyyppistä menoa örkkeineen ja taikakaluineen. Mikä kirja tai sarja on voinut olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisikohan kyseessä olla 1980-luvulla ilmestynyt Valitse oma seikkailusi -sarja (Gummerus). Sarjassa on neljä osaa: Aikaluola, Matka meren alla, Matka avaruudessa ja Vampyyrien maa. Lukija vaikuttaa seikkailun kulkuun valitsemalla mieleisensä juonen eri numeroiden mukaan.

Sarjan kolme ensimmäistä osaa kuuluvat Helmet-kirjastojen kokoelmiin, joten voit tilata ne halutettasi omaan lähikirjastoosi.

Teosten tarkemmat julkaisutiedot löydät Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannasta.

http://prettylib.erikoiskirjastot.fi/lib4/src?PBFORMTYPE=01001&SERIESID=5706&PROFILESET=SNK3&DATABASE=4&DEPARTMENT=0&SORT=1&MAX=50&FMX=&FILETYPE=HTML&PL=0&SERIESID=5706

Toinen mahdollinen sarja voisi olla vuonna 1985 ilmestynyt kuvakirjasarja Muuttuvat tarinat (Satukustannus). Sarjassa ilmestyi neljä osaa
Eksyksissä unimaassa, Karvajalan suuri seikkailu, Laakson väki ja kadonnut aarre, Sinikello ja karannut ilmapallo.

Tämän sarjan kirjoja ei ole Helmet-kirjastojen kokoelmissa, mutta niitä voi mahdollisesti tilata muualta Suomesta kaukolainaan. Löydät lisää tietoa em. sarjoista esimerkiksi Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannasta.

http://prettylib.erikoiskirjastot.fi/lib4/src?DATABASE=4&PBFORMTYPE=01001&PROFILESET=SNK3&MAX=50&DEPARTMENT=0&SSS=1&FREETEXT=Muuttuvat+tarinat+&Hae=Hae&MULTISRC=4&MULTITEXT=&MULTISRC=5&MULTITEXT=&Year1=&Year2=&TITTYPE=-1&Language=&SORT

Mikäli kumpikaan näistä kirjasarjoista ei ole etsimäsi etsimäsi sarja, voit etsiä muita samantyyppisiä sarjoja Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannasta sanalla ratkaisukirjat.

http://prettylib.erikoiskirjastot.fi/snki/koko.htm

https://www.kirjastot.fi/kysy/etsin-lasten-kuvakirjaa-jossa-juoneen

https://www.kirjastot.fi/kysy/mulla-on-muisto-lapsuudesta-etta?from=term/240842