Mistä voisin löytää tietoa Ranskan matkailun historiasta? Olen yrittänyt etsiä tietoa netistä ja kirjoista huonolla menestyksellä.

Kysytty

Mistä voisin löytää tietoa Ranskan matkailun historiasta? Olen yrittänyt etsiä tietoa netistä ja kirjoista huonolla menestyksellä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kylläpä esitit vaikean kysymyksen. Lisäksi kysymyksesi voi tulkita kahdella tavalla: tarkoitatko ranskalaisten matkailua ulkomaille vai muunmaalaisten matkailua Ranskaan? No, niin tai näin, tieto tuntuu olevan kiven alla.
Suomalaisten matkailusta eri kohdemaihin löytyy jonkin verran tilastotietoa (mutta ei tietenkään kovin kaukaa historiasta; kuinkahan laajaa ajallista perspektiiviä etsit?) Esim seuraava tieto löytyy Tilastokeskuksen julkaisusta Matkailutilasto 2002:
Tilauslennoilla Suomesta matkustaneet... 1994-2001:
Ranskaan: 1994 10236; 1995 3102; 1996 10844; 1997 6017; 1998 1474; 1999 8124; 2000 2973; 2001 3778.
Samoin Tilastokeskuksen julkaisusta Suomalaisten matkailu 2001 löytyy erilaisia tilastoja kohdemaittain, mm. tietoa matkojen kestosta, tarkoituksesta, hinnasta jne.
Näihin julkaisuihin pääset tutustumaan esim. Helsingin pääkirjastossa, mutta Tilastokeskuksen kirjastosta löytyy varmasti vielä paljon enemmän tämäntyyppistä tietoa, joten kannattaa ottaa yhteyttä sinne (yhteystiedot: http://www.stat.fi/ ).
Muita paikkoja, joista voisit asiaa kysellä, ovat ainakin Centre culturel francais ja Ranskan suurlähetystö ( http://www.france.fi/ ) . Jos olet valmis ottamaan yhteyttä Ranskaan asti, niin sopiva paikka voisi olla Opetusministeriön alaisuudessa toimiva Institut finlandais ( http://www.institut-finlandais.asso.fr/ ).

Mistä tahansa Ranskan matkaoppaasta löytyy tietysti tietoa Ranskan matkailukohteiden historiasta, mutta ilmeisesti tämä ei siis ole sitä mitä etsit.