Otsikko
Mistä voi selvittää, missä osoitteessa kymmeniä vuosia sitten kuollut ihminen on asunut 1950-luvulla? Kyse on Porvoosta.

Kysytty

Mistä voi selvittää, missä osoitteessa kymmeniä vuosia sitten kuollut ihminen on asunut 1950-luvulla? Kyse on Porvoosta.

Vastaus

Vastattu

Jos henkilöllä oli puhelin, yksinkertaisinta on selvittää osoite puhelinluettelosta. Porvoon puhelinnumerot 1950-luvulta löytyvät Suomen yleisestä puhelinluettelosta.

Jos osoitetta ei löydy puhelinluettelosta, tilanne on hankalampi. Riippuu jossain määrin henkilöstä ja kysyjän suhteesta henkilöön, onko tietoja mahdollista löytää tai saada käyttöön. Esimerkiksi seurakunnilla on tietoja henkilöistä, joita ei kuitenkaan luovuteta kuin esimerkiksi sukulaisille; toisaalta jos henkilö on ollut esimerkiksi karjalaistaustainen tai omistanut maatilan, tietoja voi olla helpompi löytää eri lähteistä.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tieto löytyy henkikirjoista, jotka löytyvät Kansallisarkistosta. Niitä pidettiin vuosittain ja 1950 luvulla niihin on myös aakkosellisia luetteloja. Alle 100-vuotiaiden henkikirjojen lukemiseen tarvitaan käyttölupa, minkä saa helposti esim. sukututkimusta varten.