Mistä tulevat sukunimet Halonen, Oinas ja Heikkuri

Kysytty

Mistä tulevat sukunimet Halonen, Oinas ja Heikkuri

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimien Halonen, Halinen, Hallila ja Hallinen juuret ovat kahtaalla. Karjalassa nimet ovat kehittyneet ortodoksisista etunimistä Fali, Faleska, Hali, Haloi, Haleska. Vastaava etunimi venäjässä on Falalei, Fallelei, joka tulee kreikan nimestä Thalelaios. Toisaalta esihistoriallisella ajalla on kulkeutunut Suomeen germaaninen nimiryhmä Hali, Halo, Halikka, Halikka, Halla, Halle, Hallikka, Helle, Hälikkä. Tästä yleisimmäksi nimeksi on muodostunut Halonen. Se on levinnyt Karjalan kannakselta Liperin seuduille. Savossa se on yleisimpiä sukunimiä.
Oinas on voinut tulla sukunimeksi eläimen hoitajalle. Nimeksi se on voinut tulla myös henkilön silmiinpistävän piirteen vuoksi. Suomen murteissa oinas tarkoittaa pässiä tai jäärää. Karjalankannaksella nimeä on esiintynyt 1500-luvulla. Nykyisin Oinas sukunimeä esiintyy runsaimmin Rovaniemen seudulla.
Heikkuri tulee henkilönnimestä Heinrich ja on yleisesti käytetty etunimenä 1500-luvulla Savossa ja Karjalassa. Sukunimenä se esiintynyt Savossa, mutta on sieltä hävinnyt. Heikkurin lähtöpitäjät ovat läntisiä: Teuva, Tornio, Alatornio.
Lisää sukunimistä löytyy kirjasta Mikkonen, Pirjo : Sukunimet.
Sukunimien yleisyystilastot löytyvät Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelusta http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/nimipalvelu_sukunimihaku.asp?L=1