Mistä nimi Piirala tulee ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Mistä nimi Piirala tulee ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Piirala-nimestä löytyy maininta teoksessa Pirjo Makkonen - Sirkka Paikkala, Sukunimet, Otava 2000. Tämä teos kirjoittaa Piirala-nimestä seuraavaa: Piira(i)sten asumia taloja on kutsuttu usein Piira(a)loiksi. Utajärvellä Piirala-nimi on tullut talon uusien asukkaiden sukunimeksikin. Esim. Henric Piirala 1781 Utajärvi. Teksti viittaa Piirainen-nimeen, joka puolestaan on tunnettu vanhastaan sukunimenä Laatokan Karjalassa, Savossa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Sukunimi on tekstin mukaan peräisin venäjän Spiridon-nimestä. Piiroinen ja Piironen -muotoiset sukunimet ovat tunnettuja Pohjois-Karjalassa.
Tämä Sukunimet-teos on myös Kuusankosken kirjaston kokoelmissa.

8 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Piirala on , sukunimestä Piira tullut sekä Utajärvelle että Sotkamon lammasperälle.Vanhaa sotilas sukua.Sitä ennen , niinkuin muutkin kuhmoon 1400-1500 luvulla valuneet latokan karjalaiset , levinneet ekaksi oulunjpkea myöten.Sitten heimo /sukusotien myötä piiloutuneet vähän edemmäs oulujoen varrellta.Takaisin palkkiotilalle sotaväestä sotkamoon 1800:luvunPiirala nimiseen taloon , josta piiroiset ja piiraiset ovat sitten sienneet.Utajärven piiralat ovat olleet useammalla sukunimellä/talon nimellä jo 1700.1800 luvun Utsjärven sotkajärvellä Suoraan pudasjärveltä muuttaneina.Piirala on talo , siis talo ennen vanhaan tarkoittanee siis asunpaikkaa taloa. En tiiä enkä halua sen kummemmin olla oikeassa.

No,meil o ollut Piiroja Lappeessa 1900- luvun alkupuolelta,jos joku tunnistaa suvun voisi kertoa tarinoita...