Otsikko
Haluaisin tietää sukunimestäni,Yrjänäinen, ja sen historiasta enemmän. Sukunimeni on joskus ennemmin ollut Yrjänä. Koska se on vaihdettu Yrjänäiseksi ja minkä…

Kysytty

Haluaisin tietää sukunimestäni,Yrjänäinen, ja sen historiasta enemmän. Sukunimeni on joskus ennemmin ollut Yrjänä. Koska se on vaihdettu Yrjänäiseksi ja minkä takia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yrjänä sukunimi on käytössä läntisessä Suomessa, etenkin Siika- ja Oulunjokilaaksossa. Nykyään Yrjänöitä on eniten Himangalla ja Lohtajalla. Nimi tunnetaan jo 1500-luvun puolivälistä lähtien. Esim. Jurvassa on asunut Henr. Yrjänä 1799. Sukunimi Yrjänäinen on ehkä muotoutunut miehen etunimestä Georgius (samoin mm. nimet Yrjäkkä ja Yrjönen ja muutama muu). Nimi tunnetaan 1500-luvun puolivälistä lähtien mm. Rantasalmelta, Tavinsalmelta ja Kainuusta. Etelä-Pohjanmaalla nimeä tavataan 1700-luvun alkukymmenistä eteenpäin. Nykyisin nimeä on eniten käytössä Ilmajoella ja Teuvalla.
Yrjänäinen on nykyisenä sukunimenä 106 miehellä ja 103 naisella, joista 198 asuu Suomessa ja 11 ulkomailla.
Kysymykseen koska ja miksi sukunimesi on vaihdettu Yrjänästä Yrjänäiseksi saa vastauksen vain tutkimalla
suvun tietoja esim. mikrofilmatuista kirkonkirjoista, mahdollisesta sukukirjasta tai haastattelemalla suvun vanhoja jäseniä.

Lähteet: Mikkonen, Pirjo, Paikkala, Sirkka: Sukunimet.Uud.laitos Otava, 2000
Paikkala, Sirkka: Näkökohtia sukunimien tarkasteluun. Sukuviesti 1984:10,s. 7-9
https://192.49.222.187/Nimipalvelu/nimipalvelu_sukunimihaku.asp?L=1