Mistä tulee suomeen sana nöösi? Tiedän sanan merkityksen, mutta en sen etymologista syntyperää, vaikka olen tutkinut eri lähteistä. Ainoastaan "Tsennaaks…

Kysytty

Mistä tulee suomeen sana nöösi? Tiedän sanan merkityksen, mutta en sen etymologista syntyperää, vaikka olen tutkinut eri lähteistä. Ainoastaan "Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii" tunnisti sanan muodossa "nöössi", mutta kertoi vain sanan käytöstä ja merkityksestä.

Luin vastikään erään elokuvan juonen. Englanninkielisessä tekstissä käytettiin sanaa newsie, joka on siis yleensä poika, joka kaupittelee kadunkulmalla sanomalehteä. Tuo newsie voidaan lausua suurin piirtein njöösi jonkinlaisella een ja öön välimuodolla. Voisiko tämä sana olla nöösin alkulähde? Onhan Suomessakin sanomalehtiä vastaavalla tavalla kaupiteltu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Emme ole löytäneet nöösi-sanan alkuperästä mitään tietoa. Arvelusi siitä, että se juontaisi juurensa englannin newsie-sanasta kuulostaa kyllä hyvin järkeenkäyvältä. Halutessasi voit tiedustella asiaa vielä Kotimaisten kielten keskuksesta http://www.kotus.fi/ .

11 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tanskassa on sana "knøs", joka tarkoittaa isoa poikaa/nuorta miestä.
Viipurin läheltä lähtöisin ollut isäni käytti ilmausta 'nöösipoika' juuri tässä merkityksessä.