Mistä tulee nitomanastan 24/6 ensimmäinen luku eli 24 ja mitä se tarkoittaa? Toinen luku on pituus millimetreinä mutta mitä tarkoittaa luku 24?

Kysytty

Mistä tulee nitomanastan 24/6 ensimmäinen luku eli 24 ja mitä se tarkoittaa? Toinen luku on pituus millimetreinä mutta mitä tarkoittaa luku 24?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Niittien eli nitomanastojen pakkausmerkinnöissä (esim. 24/6) jälkimmäinen luku ilmaisee niitin "jalkojen" pituuden eli niitin syvyyden. Ensimmäinen luku kertoo nitomanastassa käytetyn metallilangan paksuuden. Mitä suurempi lukuarvo sitä ohuempaa metallilankaa nitomanasta on. Kyseinen luku perustuu perinteiseen metallilangan valmistukseen vetämällä, ja vetokertoihin, joita kokemuksen mukaan vaadittiin, jotta saadaan tietynohuista metallilankaa. Vaikka myöhemmin on otettu käyttöön tarkempia mittamenetelmiä, vanhatkin lankamittarilukuarvot ovat edelleen käytössä mm. juuri niittien pakkausmerkinnöissä, ja niille on määritelty tarkat arvot. Lankamittareita ovat mm. amerikkalainen (American Wire Gauge, AWG) sekä brittiläinen (Imperial tai British Standard Wire GaugeSWG).

Englanninkielisen Wikipedian artikkelin "Wire gauge" yhteydessä on taulukoita, joiden avulla edellä mainittujen ja muiden vastaavien standardien tarkoittamia mittoja voi vertailla ja tutkia tarkemmin:

Niittipakkauksissa voi olla merkittynä niittien lukumäärän ohella myös niittien leveys, mutta jälkimmäiselle ei ole yleensä tarvetta, koska tiettyyn käyttöön tarkoitetut niitit ja nitojat noudattavat yleensä varsin samoja leveyksiä.

5 ääntä

Kommentit

Mutta eihän se selkä ole 24mm vaan yhden sentin luokkaa!