Mistä tulee ja mitä tarkoittaa nimet Natalia ja Irja.

Kysytty

Hei! Mistä tulee ja mitä tarkoittaa nimet Natalia ja Irja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Irja on Yrjö-nimen naispuolinen vastine. Irja-nimeä on käyttänyt ensimmäisen kerran Gustaf von Numers näytelmässään Tuukkalan tappelu (1889), ja etunimeksi Irjaa on annettu 1890-luvulta lähtien.

Nimi Natalia pohjautuu latinan kielen ilmaukseen natale Domini (Herran syntymä), ja viittaa Jeesuksen syntymään.

Lähteitä:
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (WSOY, 1999)
Saarikalle, Anne: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (Gummerus, 2007)

11 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Onlo suomessa vain irja a
skola