Mistä tulee esim. kala- tai lanttukukon kukko-nimitys?

Kysytty

Mistä tulee esim. kala- tai lanttukukon kukko-nimitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirsti Aapala kirjoittaa Kielikello lehdessä 4/1997 artikkelissa Leivät ja leivonnaiset:
"Kukko on tavallisesti ruistaikinakuoreen leivottu, usein leipämäinen paistos, joka on täytetty esimerkiksi kalalla, lihalla tai lantulla: kalakukko, muikkukukko. Nimitys kukko voi liittyä huippua ja kukkuraa tarkoittavaan sanaan kukku, jonka yhteyteen kuuluu myös kukkula. Nimityksen perusideana olisi kohouma: kukot ovatkin yleensä korkeita mataliin piirakoihin verrattuina. Toisen käsityksen mukaan syötävä kukko olisi samaa lähtöä kuin eläimen nimitys kukko."

15 ääntä

Kommentit

Kotimaisten kielten keskuksen mukaan tässä yhteydesaä kukko sana "on lainaa alasaksasta, sanasta, joka vastaa saksan Kuchen-sanaa. Kalakukon kukko onkin kakku, piirakka!" Tämän selityksen antoi jo Elias Lönnrot jo vuonna 1874 ilmestyneessä sanakirjassaan.