Mistä Suomi on saanut nimensä?

Kysytty

Mistä Suomi on saanut nimensä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomi on alkujaan tarkoittanut vain Varsinais-Suomea, mutta valtiollisen ja kirkollisen yhdentymisen myötä se on vähitellen 1300-luvun lopulta alkaen muuttunut myös Varsinais-Suomen, Satakunnan, Hämeen, Pohjanmaan, Savon ja Karjalan yhteisnimeksi.
Suomi-sanan alkuperää ei ole lopullisesti selvitetty. Uskottavin lienee etymologinen sukulaisuus SUOMU-sanan kanssa. Tämä selittyisi sillä, että täällä on käytetty suomusta eli kalannahasta tehtyjä vaatteita.Myös indoeurooppalainen sana finne (fena) on alkuperäisesti merkinnyt evää.
Myös sanoja SUO ja SUODA on ajateltu maamme nimen lähtökohdiksi. "SOInen maa on SUOtu meille." Asiaa voi tutkailla esim Nykysuomen sanakirjan osasta 6 : Etymologinen sanakirja (1987). Myös hakukoneesta Google löytää fraasilla "suomi-sanan alkuperä" ihan asiallisiakin viitteitä.

73 ääntä

Kommentit

Eikös fenni tarkoita erään teorian mukaan metsästäjää tai kansaa.

Tacitus, roomalainen kirjailija, kuuli Euroopassa matukustellessaan fenneistä, ja kirjoitti talteen miten germaanit fennejä kuvasivat. Tacitus ei ole itse tavannut fennejä, eikä käynyt Suomenlahden pohjoispuolella. Yleisesti ajatellaan, että Tacituksen kirjaama kuvaus sopii silloisiin saamelaisiin tai laajemmin samantapaista elämää viettäviin kansoihin. Suomelaiset olit tuolloin jo maanviljelijöitä ja pukeutuivat kangasvaatteisiin, toisin kuin Tacituksen kuvaamat fennit.

Ei Suomi ja suo-sanalla ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Tuo teoria on kuopattu jo aikoja sitten.

Aikoinaan tein sukututkimusta selasin läpi maakirjat,käräjäpöytäkirjat,sadat rullat,en huomannut ainoatakaan Suomi sanaa v.1553-1714,ainoastaan soma,somalainen,,.

Johtunee siitä että tuohon aikaan suomen kirjakieli oli vielä alkuvaiheessaan eivätkä ssitä osanneet kuin harvat, joten kiorjoitusasut voivat olla hyvin erilaisia.

Ruotsinkielinen ja/tai ruotsinkielisen koulutuksen saanut ei tuntenut uo:n kaltaisia diftongeja. On luonnollista, että osa uo:sta putoaa pois ja kirjoitusasu syntyy arvaillen.

Hyvä tietolähde paikka koska sain tietää mistä suomi sai nimensä.

Saamelaisia asui todistetusti etelä suomea myöten. suomi sana tarkoitti vain lounais suomea. saame/schäbme sana voisi olla muuttunut tarkoittamaan hämeessä/etelä suomessa paikalleen asettuneita saamelaisia. uusia viljelijöitä! (ajatus on jossain kirjallisesti esitetty)