Mistä sukunimi Vaakanainen on peräisin ja mistä nimestä se on alkuperin muunnettu? Olen tutkiessani törmännyt muotoihin Vaaganainen ja Waganain, mutta aivan…

Kysytty

Mistä sukunimi Vaakanainen on peräisin ja mistä nimestä se on alkuperin muunnettu? Olen tutkiessani törmännyt muotoihin Vaaganainen ja Waganain, mutta aivan alkuperäistä muotoa en ole löytänyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos ”Sukunimet” (Otava, 2000) kertoo, että Viljo Nissilän mukaan sukunimi ”Vaakanainen” olisi peräisin ortodoksisista etunimistä ”Vaaka(na)”, ”Vakaa”, ”Vakka” ja ”Vakkoi”. Ne puolestaan juontavat juurensa venäläiseen nimeen ”Vakh”, joka puolestaan tulee muinaisesta kreikkalaisesta nimestä ”Bakkhos”. Sukunimeksi ”Vaakanainen” on muuttunut Mikkosen ja Paikkalan mukaan isännimestä eli oman etunimen perään lisätystä poika-sanan sisältävästä ilmauksesta.

Mikkosen ja Paikkalan teoksessa kerrotaan, että sukunimeä ”Vaakanainen” on käytetty lähinnä Pohjois-Karjalassa. Juuasta on löytynyt varhaisin asiakirjamerkintä nimestä: Jyrki Vasilanpoika Vaakana vuodelta 1618. Pielisjärvellä ja Ilomantsissa nimi on kirjattu ylös vuonna 1631. Nimen alkuperä voisi liittyä myös talojen nimiin, sillä edellä mainitun lähteen mukaan ”Vaakana” on ollut Nurmeksessa sijaitseva talo ja ”Vaakanala” puolestaan Pielisjärvellä sijaitseva talo. Tuusniemeltä löytyy tieto järvestä nimeltä ”Vaakanen”.

Vanhojen asiakirjojen kirjoitusasut voivat olla hyvin vaihtelevia, joten niiden perusteella ei voi tehdä kovin varmoja johtopäätöksiä nimen alkuperäisestä asusta. Vanhoina aikoina kirjainta ”g” käytettiin tietyissä äänneyhteyksissä merkitsemään nykykielen kirjainta ”k”, joten asiakirjoihin kirjoitettu sukunimi ”Vaaganainen” on voitu lausua ’Vaakanainen’. Vanhassa kirjoituksessa ”v” on kirjoitettu myös varsin säännönmukaisesti kirjaimella ”w”. Nimiä aikoinaan ylös kirjanneet papit ja virkamiehet ovat voineet päätyä korvakuulolta kirjoittaessaan nykynäkökulmasta erikoiseen kirjoitusasuihin. Välttämättä heidän kaikkien suomentaitonsakaan ei ollut kovin hyvä.

19 ääntä
Asiasanat

Kommentit

On hyvin mahdollista, että sukunimen pohjana on muinaisvenäläinen nimi Vagan "kömpelö, kankealiikkeinen". Asiakirjoissa: mm. Waska Wahanoff (Lieksa), Ulasko Wahanoff (Kuuksenvaara)