Mistä sukunimi Kesijärvi on peräisin?

Kysytty

Mistä sukunimi Kesijärvi on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kesijärvi on varsin harvinainen sukunimi. Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelun (https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/) mukaan se on tai on ollut nimenä vain 41 ihmisellä. Kirjaston käytössä olevista lähteistä ei tätä nimeä löytynyt. Kaisa Häkkisen Nykysuomen etymologisen sanakirjan mukaan sana kesi tarkoittaa ohutta nahkaa, pintakerrosta tai kuorta, mutta ei löytynyt tietoa siitä, liittyykö sana Kesijärvi-sukunimeen.

1 ääntä

Kommentit

Nettitietojen mukaan Kesijärvi on paikannimi Kanta-Hämeessä, järvi Lopen ja Janakkalan liepeillä. Siellä on ollut 1907 avattu Lopen ja Riihimäen välinen kapearaiteinen rautatie, joka toimi aluksi puutavarakuljetuksissa paikalliselle sahalle. Radan muututtua höyryvetoiseksi sillä oli myös henkilöliikennettä. Rata purettiin 1950-luvulla.

Kesijärvi-hakusanalla netissä olevasta Hiski-nimitietokannasta löytyvät henkilöt ovat kaikki Janakkalan Sauvalan kylästä. Kyseessä on 4 torpparia perheineen. Kaikkien miesten etunimien ja patronyymien perään on pukattu sana/nimi Kesijärvi. Tiedot ovat kastettujen luettelossa, eli jokaiseen perheeseen on syntynyt lapsi(a) 1839-1854. Kyseinen nimi ei näy haudattujen, vihittyjen tai sisään/ulos muuttaneiden luettelossa, joten se vaikuttaa olevan paikallinen nimi. Tieto ulottuu nimipalvelua kauemmas taaksepäin, joten nykyiset nimipalvelussa mainitut lienevät em. henkilöiden jälkeläisiä.

Torppa tai taloryhmittymä lienee saanut nimensä järvestä, järven nimen alkuperästä saattaa löytyä tietoja paikallishistoriikeista tai paikannimiin erikoistuneista luetteloista.