Otsikko
Mistä sukunimi Hirvonen on peräisin?

Kysytty

Mistä sukunimi Hirvonen on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos ”Sukunimet” (Otava, 2000) kertoo, että sukunimi Hirvonen perustuu sanaan ”hirvi”. Itse asiassa Hirvi-alkuisten nimien arvellaan esiintyneen jo muinaissuomalaisilla etunimenä, kuten myös sen johdos ”hirvoi”, joten sukunimen perimmäinen tausta on hyvin syvällä menneisyydessä. Arvelevatpa jotkut tutkijat niiden perustuvan muinaisiin heimototeemeihinkin.

Molempien muotojen pohjalta on muodostettu paikannimiä ja sitten sukunimiä. Nimissä on tosin eri-ikäisiä kerrostumia, ja siksi osa Hirvonen-sukunimistä voi olla kohtuullisen uuttakin perua. Vanhimpia kirjallisia mainintoja Hirvosista ovat Kiteen Anders Hirwoinen vuodelta 1541 ja Pellon Anders hiruoin vuodelta 1602. 1500-luvulla nimi oli yleisimpiä sukunimiä Savossa. Se on ollut käytössä myös Pohjois-Karjalassa, joskin se on siellä nuorempaa perua kuin Savon Hirvoset. Pellon Hirvosten on arveltu olleen savolaista alkuperää.

Hirvonen on pitkästä historiastaan huolimatta vieläkin sangen elinvoimainen nimi. Osoitteesta http://verkkopalvelut.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1 löytyvän Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan sukunimi Hirvonen on ollut 18 544 suomalaisella. Heistä 9 578 elossa olevalla suomalaisella se on yhä sukunimenä, ja heistä on miehiä 4 840 ja naisia 4 738.