Mitä tarkoittaa tai mistä tulee sukunimi "Talus"?

Kysytty

Mitä tarkoittaa tai mistä tulee sukunimi "Talus"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimi Talus tunnetaan Pohjanmaalla sekä talon- että sukunimenä. Ensimmäiset Talus-nimet on kirjattu 1500-luvun puolivälissä Alavieskassa ja 1600-luvulla Vöyrissä ja Kalajoella.

Talus-nimi saattaa olla samaa perua kuin talas merkityksesmässä talvirakennuksen rehusuojaa. Nimen lähtökohtana saattaa olla myös talas-sana merkityksessä ’venetalas, nuottatalas’.

Pohjoissa-Savossa ja Pohjois-Karjalassa esiintyy sukunimi Tallus, jolla saattaa olla yhteys Talus-nimeen. Nimitutkijat eivät kuitenkaan tarkenna mahdollista yhteyttä.

Mikkonen, Pirjo: Sukunimet (Otava, 2000)

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Wikin mukaan talus on paitsi jalassa oleva telaluu, myös geologinen termi. Mikäli jommalla kummalla on tekemistä sukunimien kanssa, veikkaan jälkimmäistä.