Otsikko
Mistä saisin tietoa Lunkulansaaren nykytilasta ja kaikkea mahdollista siitä. Saari on Laatokassa. Mieheni syntymäpitäjä on Tiialan kylä. Kiitos ?kuvia!

Kysytty

Mistä saisin tietoa Lunkulansaaren nykytilasta ja kaikkea mahdollista siitä.
Saari on Laatokassa. Mieheni syntymäpitäjä on Tiialan kylä. Kiitos ?kuvia!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lunkulansaari kuului Salmin pitäjään, nykyisin Salmin kylään. Markus Lehtipuun kirjassa "Karjala : matkaopas" (3.uud.p. 2002) on kerrottu myös Salmista ja Lunkulansaaresta ja sen nykyisyydestä. Salmi-säätiön kotisivuilla internetissä on tietoa Salmista, sen historiasta, elinkeinoista, kylistä: http://www.salmi-saatio.net/ .Salmi-seuran julkaisemassa kirjassa "Meijän Salmi kuvina", löytyy oma lukunsa myös Lunkulansaaresta, josta on paljon kuvia 1920-1940-luvulta. Joensuun kaupunginkirjaston aluetietokannasta Koivikosta löytyi viisi lehtiartikkeliviitettä, joissa kerrotaan Lunkulansaaresta ja sen kulttuurista entisaikaan:
1. "Bokin´" päivillä Salmin Lunkkulassa.
Jääskeläinen, Viljo
Kotiseutu, / 1912, s. 156-158
2. Kevätpäivä Lunkulansaarella.
Palmgren, Rolf
Luonnon ystävä, / 1900, s. 256-259
3. Miun kotikyläni Salmin Pöllä.
Sarho, Anni
Nuori Karjala, 2/ 1951, s. 21-23, 27, 30
4. Lunkulan pässiuhri.
Nuori Karjala, 4/ 1953, s. 43
5. Uhritavoista Mantsin- ja Lunkulansaarella Salmissa.
Ailio, Julius
Virittäjä, / 1897, s. 54-57
Artikkeleista saa kopioita kaukolainaksi ellei lähikirjastostanne löydy näitä lehtiä. Kirjat ovat myös lainattavissa kirjaston kautta.