Haluaisin kysyä viimeisistä sortavalasta lähteneistä evakkojunista 1944 kesällä.olin 3 vanhana jossain näistä junista.tuokslahti oli asema mistä pääsimme…

Kysytty

haluaisin kysyä viimeisistä sortavalasta lähteneistä evakkojunista 1944 kesällä.olin 3 vanhana jossain näistä junista.tuokslahti oli asema mistä pääsimme junaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sortavalan kaupunki ja maalaiskunta kuuluivat siihen osaan palautettua aluetta, jolla koko väestö sai jäädä paikoilleen Neuvostoliiton kesäkuisen suurhyökkäyksen jälkeen. 23.7. tosin määrättiin, että alle 15-vuotiaitten lasten, yli 64-vuotiaitten vanhusten, sairaiden sekä odottavien äitien oli poistuttava Sortavalasta.

Pakkoevakuointi määrättiin vasta 3.9.1944. Syyskuun 5. päivänä alkoi tavarain siirto ja lastaus juniin. 11. päivään mennessä oli tarpeeton siviiliväki poistunut. Välttämättömät liikkeiden ja varastojen palveluksessa olevat ja tavarain lastauksessa ja maalla viljankorjuuseen osallistuneet henkilöt jäivät. Viimeiset liikkeet ja posti sulkivat ovensa 20.9. Viimeinen siviiliväestöä kuljettanut juna lähti 22.9. kello 10.

Tuokslahti oli Viipurin suunnasta tultaessa viimeinen asema ennen Sortavalaa. Normaalioloissa matka Tuokslahdelta Sortavalaan vei hieman yli kymmenen minuuttia. Evakkojunat lähtivät Sortavalasta pohjoiseen kohti Joensuuta.

SA-kuva-arkistosta löytyy muutama valokuva Sortavalan viimeisestä evakkojunasta.

Lähteet ja kirjallisuutta:
Evakkotaival : Karjalan siirtoväen tarina
Tapio Hämynen, Sortavala : muutosten ja muistojen kaupunki
Erkki Kuujo, Sortavalan kaupungin historia
Aune Saarinen, Aunen kirja : karjalaistytön päiväkirja vuosilta 1937-48
Seppo Simonen, Paluu Karjalaan : palautetun alueen historiaa 1941-1944

6 ääntä

Kommentit

sain mukavasti lisätietoa ja odotan vielä kommentteja jos on asian osaisia jotka muistavat vielä tapahtumista.kävimme tuokslahdessa 2018 ja löysimme k.o.puusepän tehtaan jossa oli vielä rauniot jäljellä ja savupiippu pystyssä kosken alajuoksulla sillan alapuolella.