Mistä saisin selkeää ja ajantasaista tietoa omakatteisen rahaston varojen, kulujen ja tuottojen käsittelemisestä yhdistyksen kirjanpidossa, tuloslaskelmassa ja…

Kysytty

Hei! Mistä saisin selkeää ja ajantasaista tietoa omakatteisen rahaston varojen, kulujen ja tuottojen käsittelemisestä yhdistyksen kirjanpidossa, tuloslaskelmassa ja taseessa sekä käytännön esimerkkejä tällaisen tilikartan luomiseksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdistyksen kirjanpitoon liittyviä tutustumisen arvoisia ja hiljattain julkaistuja teoksia on saatavilla useampia. Tähän on poimittu muutamia julkaisuja, joita voi tiedustella esimerkiksi yleisistä tai korkeakoulujen kirjastoista:

Samuli Perälä ja Timo Etelämäki: Yhdistyksen ja säätiön tilinpäätösmalli. Helsinki: KHT-Media, 2013.
Teoksessa käsitellään mm. yhdistyksen tilinpäätöksen laadintaa ohjaavat säännökset, ohjeistetaan tilinpäätöksen laadintaa esimerkkien avulla ja lisäksi selvitetään kirjanpidon erityispiirteitä, kuten lahjoitusten, rahastojen ja avustusten kirjausta sekä toimintakertomusta, rahoituslaskelmaa ja konsernitilinpäätöstä. Mukana ovat esimerkit yhdistyksen tasekirjaksi sekä tase-erittelyiksi.

Heidi Vierros, Katariina Pöyhönen, Mika Kallio: Yhdistykset ja säätiöt : kirjanpidon, tilinpäätöksen ja verotuksen erityiskysymyksiä. Helsinki: KHT-media, 2013.

Samuli Perälä, Johanna Perälä: Yhdistyksen ja säätiön talous, kirjanpito ja rahoitus. Helsinki: SanomaPro, 2013.

Verkkoaineistona on saatavilla mm. seuraavat aiheeseen liittyvät lähteet:

Seppälä, Päivi: Toimintaohjeistus yhdistysten kirjanpitoon. Oulu: Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012. Verkkojulkaisun osoite: http://www.theseus.fi/handle/10024/44468

Kirjanpitolautakunnan lausunto 1771/2006: Omakatteisen rahaston asianmukaisesta esittämisestä tilinpäätöksessä: http://ktm.elinar.fi/ktm/fin/kirjanpi.nsf/0/eeea829ed7045f53c2257109005…

Yhdistystieto ja yhdistystoimijat -sivuilta voi löytyä myös tietoa aiheeseen liittyen: http://yhdistystieto.fi/ ja
http://www.yhdistystoimijat.fi/