Saatu korkoa 100,00 euroa. Kuinka kirjataan aatteellisen yhdistyksen kirjanpitoon. kun taseessa on pankkitili, jolle korko tulee ja vastattavien puolella on ao…

Kysytty

Saatu korkoa 100,00 euroa. Kuinka kirjataan aatteellisen yhdistyksen kirjanpitoon. kun taseessa on pankkitili, jolle korko tulee ja vastattavien puolella on ao. talletuksesta muodostunut rahasto? Per sh-tili An korot, esim. ja sitten per korot an rahasto?
Sama tulos olisi kirjauksella per sh-tili an rahasto, mutta ei liene näin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjanpitolautakunnan antamista lausunnoista ja poikkeusluvista saattaisi löytyä kirjausohjeita aiheesta. Esimerkiksi haulla rahasto* sivulla http://ktm.elinar.fi/ktm/fin/kirjanpi.nsf/lapolusuomi?openview saadaan mm dokumentit:
Omakatteisen rahaston asianmukaisesta esittämisestä tilinpäätöksessä 17.01.2006
Ns. omakatteisten rahastojen merkitseminen aatteellisen yhteisön ja säätiön tuloslaskelmaan ja taseeseen 10.04.1995