Otsikko
Mistä saisi tietoa siitä, miten määritellään kirjaston koko? Tarvitsemme tietoa opinnäytetyössämme, jossa keskitymme pieniin ja keskisuuriin kirjastoihin,…

Kysytty

Mistä saisi tietoa siitä, miten määritellään kirjaston koko? Tarvitsemme tietoa opinnäytetyössämme, jossa keskitymme pieniin ja keskisuuriin kirjastoihin, mutta emme löydä määritelmää kyseisten kirjastojen koolle. Pyydämme siis apua sinulta, arvoisa kirjastonhoitaja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Virallista määritelmää kirjastojen kokoluokitukselle en ole löytänyt. Irina Vikman on informaatiotutkimuksen pro gradussaan http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu00154.pdf
kohdassa 4.3. Aineiston analyysin periaatteet s. 51 jakanut ristiintaulukointia varten kirjastot kolmeen kokoluokkaan : pieniin (alle 5000 asukkaan), keskisuuriin (5001-75000 asukkaan) ja suuriin (yli 75000 asukkaan kuntien kirjastoihin). Kokoluokituksessaan hän ei viittaa mihinkään auktoriteettiin.

Olen lähettänyt kysymyksen kirjastonhoitajien keskustelulistalle, mutta yhtään vastausta ei ole tullut. Ilmoitan, jos virallinen määritelmä löytyy.