Mistä saisi tietoa Ruotsin vuoden 1650 valtiopäivistä, varsinkin talonpoikaissäädyn osalta (kielellä ei väliä)?

Kysytty

Mistä saisi tietoa Ruotsin vuoden 1650 valtiopäivistä, varsinkin talonpoikaissäädyn osalta (kielellä ei väliä)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alkuun pääsee Wikipedian avulla:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagen_%C3%A5r_1650

Perusteellisesti aihetta käsittelevät mm. seuraavat kirjat. Ne ovat yliopistokirjastojen kokoelmissa, ja luettavissa vain kirjastonsa lukusalissa:

Bidrag till svenska riksdagens historia 1650-1680 / Karl Beckman. (1888)

Sveriges riksdag historisk och statsvetenskaplig framställning Förra avdelningen, Bd. 3 Ståndsriksdagens utdaning, 1592-1672 redaktionskommitté: Karl Hildebrand ... [et al.] (1933)

Alla olevat kirjat ovat lainattavissa ainakin Kansalliskirjastosta:

The Riksdag in focus: Swedish history in a parliamentary perspective / Stig Hadenius. (1997)

The Riksdag: a history of the Swedish Parliament / Herman Schück ... [et al.] (1987)

Tällainen artikkeli aiheesta löytyy:

Några påpekanden rörande 1600-talets riksråd / Hans Gillingstam .(Julkaisussa Historisk tidskrift för Finland 1987: 4, s. 739-740)

Haut on tehty yliopistokirjastojen yhteistietokanta Lindasta ja artikkeliviitetietokanta Artosta. Molempia voi käyttää vapaasti. Sopivia hakusanoja ovat ainakin Sverige, riksdag, historia, ruotsi, valtiopäivät. Valitse hakutyypiksi komentohaku ja lisää and-sana hakusanojen väliin.

http://linda.linneanet.fi/F?RN=389765779

https://arto.linneanet.fi/