Mistä on peräisin sanonta "Silkkaa pässinlihaa" jolla kuvataan jonkun tekemisen helppoutta.

Kysytty

Mistä on peräisin sanonta
"Silkkaa pässinlihaa" jolla kuvataan jonkun tekemisen helppoutta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Matti Kuusen toimittamassa sananparsikirjassa Rapatessa roiskuu. SKS 1988 mainitaan sanonta: "Se on sitten selvää pässinlihaa." Sanonnasta mainitaan vain keruupaikkakunta: Ylöjärvi. Aika yllättävä sanonta sinänsä, koska Suuressa symbolikirjassa pässin sanotaan olevan lampaan vastakohta, voiman, vitaliteetin ja määrätietoisuuden vertauskuva.

24 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Pässin lihassa on erittäin vahva sukupuolihormonien (testosteronin) metallimainen haju. Se on hyvin helppoa erottaa mistä tahansa muusta lihasta pelkän arominsa perusteella. Siksi silloin, kun joku on erittäin ilmeistä, se on "pässinlihaa"

Ukki kertoi kyläilemässä olleen sukulais rouvan ruokapöydässä liharuokaa syödessä vähän ihmetelleen mitä hänelle syötetään.Sitten riemastui "tämähän on selevää pässinlihhoo!" Ukki oli köyhempää mökkiläisväestöä,kertoi tämän 70-luvulla minulle.