Otsikko
Mistä Bo Carpelan kirjasta on seuraava sitaatti: "Ihmiselle joka ei mitään tiedä, ovat vuoret vain vuoria, vesi vain vettä ja puut vain puita. Mutta jun hän…

Kysytty

Mistä Bo Carpelan kirjasta on seuraava sitaatti:
"Ihmiselle joka ei mitään tiedä, ovat vuoret vain vuoria, vesi vain vettä ja puut vain puita. Mutta jun hän on opiskellut ja vähän oppinut, eivät vuoret ole enää vuoria, vesi enää vettä, puut eiävät enää puita. Mutta kun hän on täysin ymmrtänyt, ovat vuoret jälleen vuoria, vesi jälleen vettä ja puut puita."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Bo Carpelanin teoksista kysymääsi sitaattia ei ole löytynyt. Vuoden 1960 Parnassossa (nro 6, s. 248) on Carpelanin artikkeli nimeltä Runon avoimuudesta. Siinä hän siteeraa vanhaa kiinalaista sananlaskua "miehestä joka ei mitään tiedä, on vuori pelkkä vuori, vesi pelkkää vettä ja puu pelkkä puu. Kun hän on saanut vähän opiskella ja oppia, ei vuori enää ole vuori, ei vesi enää vettä eikä puu enää puu. Mutta kun hänen ymmärryksensä on kypsynyt, on vuori jälleen vuori, vesi jälleen vettä ja puu jälleen puu."

2 ääntä

Kommentit

Sanonnan pohjalla on ymmärtääkseni 800-luvulla eläneen zen-mestarin Qingyuan Weixin ajatus ymmärryksen kolmesta tasosta.

"Before I had studied Chan (Zen) for thirty years, I saw mountains as mountains, and rivers as rivers. When I arrived at a more intimate knowledge, I came to the point where I saw that mountains are not mountains, and rivers are not rivers. But now that I have got its very substance I am at rest. For it's just that I see mountains once again as mountains, and rivers once again as rivers."

Lähteitä:
https://terebess.hu/zen/qingyuan.html
http://www.heavenswind.com/heavens-wind/ten-ox-herding-pictures/ten-ox-…
https://en.wikipedia.org/wiki/There_Is_a_Mountain