Mistä on lähtöisin sukunimi Huikari, ja tarkoittaako se jotain? Entä Argillander, isomummoni tyttönimi?

Kysytty

Mistä on lähtöisin sukunimi Huikari, ja tarkoittaako se jotain? Entä Argillander, isomummoni tyttönimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Huikari nimeä on alunperin esiintynyt Haapavedellä, Konginkankaalla ja Pihtiputaalla. Myöhemmin nimeä on esiintynyt myös aivan vastakkaisella puolella Suomea. Huikarilla voidaan tarkoittaa vähäpätöistä viitatessa ihmiseen - vähäpätöinen mies - huikari. Todennäköisesti Huikarilla on tarkoitettu myös talon nimeä. Legendan mukaan Haapavedellä talo oli saanut nimekseen Huikari, kun joessa talon kohdalla kävellyt hiisi oli kastellut housunsa ja huutanut hui hui!

Argillander-nimi viittaa tapaan, jolla Euroopassa alettiin 1500-luvun alussa nimetä henkilöitä. Tuolloin ihailtiin Antiikin aikoja ja oman kielen sanoista tehtiin latinanmukaisia käännöksiä. Suomessa alettiin 1600-luvulla, yliopiston tullessa Turkuun, nimetä oppilaita. Myös elämänmuutosten yhteydessä yleistyi tapa ottaa sukunimi käyttöön tai vaihtaa uuteen nimeen. Nimen piti olla sekä erikoinen että viitata kantajansa sukuun tai paikkakuntaan. Tällaisessa tarkoituksessa on muodostunut Argillander. Argilla tarkoittaa savea latinaksi ja Argillanderilla viitataan Kuopiossa sijainneeseen taloon nimeltä Savisaari.

Suomen kirkonkirjoissa Argillanderilla löytyy ensimmäinen osuma vuodelta 1682. Vuoden 1693 kylän nimenä on mainittu Savisaari - Sawisar.

Lähteet:

Mikkonen, Pirkko; Paikkala, Sirkka: Sukunimet, Otava, 2000.

https://hiski.genealogia.fi/historia/ - Suomen sukututkimusseuran historiakirjat Hiski-hakuohjelma