Haluaisin tietää sukunimen Kunelius historiasta. Alkuperä yms.

Kysytty

Haluaisin tietää sukunimen Kunelius historiasta. Alkuperä yms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Emme onnistuneet löytämään tietoa Kunelius-nimestä kirjaston nimikirjoista. Nimi vaikuttaisi kuitenkin olevan ruotsinkielistä alkuperää. Neuvoisimmekin ottamaan yhteyttä suoraan Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen nimistöneuvontaan, yhteystiedot löydät täältä: http://www.kotus.fi/index.phtml?s=181 . Neuvonta on heinäkuun ajan suljettuna, mutta elokuussa neuvontanumeroon voi jälleen soittaa. Toivottavasti sukunimen alkuperä selviää!

2 ääntä

Kommentit

Kuneliusten vanhoja tietoja löytyy mm. Keski-Suomesta, Pohjois-Pohjanmaalta, Viipurista ja Kuopiosta, joten tarkistamalla vaikkapa Hiski-tietokannasta halutun suunnan kirkonkirjoja taaksepäin saattaa saada hyvän vinkin, mistä nimi on tullut. Osa vaikuttaisi olevan merimiesnimiä.