Mitä tarkoittaa sukunimi Ruponen? Haluaisin tietää sukunimen historian ja mistä tälläinen sukunimi on peräisin. Entäs sukunimen tämänpäiväinen tilanne?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sukunimi Ruponen? Haluaisin tietää sukunimen historian ja mistä tälläinen sukunimi on peräisin. Entäs sukunimen tämänpäiväinen tilanne?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen Sukunimet-kirja kertoo seuraavaa: Sukunimi Ruponen on peräisin Kannakselta. Antreassa on ollut kylä nimeltä Rupola ja juuri sieltä on tullut siirtolaisina paljon Ruposia. Heitä on asunut myös Vuoksenrannassa, Kirvussa ja Räisälässä. Kartta nimen levinneisyydestä löytyy Juhani Pöyhösen kirjasta Suomalainen sukunimikartasto II.

Väestörekisterikeskuksen sivuilta löytyy tietoa lukumääristä. Nykyisenä nimenä se on 582 henkilöllä. Jos lasketaan mukaan kuolleet ja ne joilla nimi on entisenä nimenä, niin lukumääräksi tulee 1054. Lisää tilastotietoa osoitteesta http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1

7 ääntä

Kommentit

Pertti Ruposen toimittaman kirjan Ruposten suku Kannakselta kannessa on suvun vaakuna. Kirjan kannen esittelyssä vaakunasta kerrotaan mm. näin: "Alakentässä ruovoa, rupoa pitelevä vasen käsi, rupo on kourallinen viljaa, rupon kolme tähkää ovat kolmen veljeksen sukuhaarat."