Mistä nimet Mika ja Heidi ovat peräisin ja mitkä ovat niiden tarkoitukset? Löytyisikö niitä kenties jostain tarustoista tai onko niillä uskonnollista…

Kysytty

Mistä nimet Mika ja Heidi ovat peräisin ja mitkä ovat niiden tarkoitukset? Löytyisikö niitä kenties jostain tarustoista tai onko niillä uskonnollista merkitystä? Tiedän että Heidi tarkoittaa kilttiä ja jaloa ja että se on peräisin saksalaisesta nimestä, mutta entä sen juuret Suomessa. Tiedän myös lastenkirjan Heidi. Mikasta en sitten tiedäkään mitään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuten mainitsit, Heidi on saksalainen lyhentymä Adelheidista ja se on ollut Suomen almanakassa v:sta 1973. Nimen yleistymistä ympäri maailmaa ovat edistäneet Johanna Spyrin Heidi-romaanit, joista ensimmäinen suomennettiin jo 1885. Toisena juurena voi olla vanha pohjoismainen nimi Heid (valo, valoisa, pilvetön), joka esiintyy jo Edda-runoissa.
Mika on lyhentymä Mikaelista ja se on ollut almanakassa v:sta 1973. Mikael on mm. Raamatussa mainittu arkkienkeli. Mikaelin nimi on suosittu kristillinen nimi, pyhimyksiä on yli 20. Mikael on ollut almanakassa v:sta 1705. Mikaelilla on lukuisia muunnoksia.
Lisätietoja molemmista nimista saat esim. kirjasta Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja (1999), jota on käytetty tässä vastauksessa lähteenä.
Lisää lähteitä löytyy hakemalla Turun kaupunginkirjaston Aino-tietokannasta asiasanalla etunimet http://borzoi.kirja.turku.fi/Intro?formid=t_form2&sesid=1126680928