Mistä ne elokuvayhtiöt löysivät musiikkitaustat uutiskatsauksiin 40-60-luvulla. Esim. mitä soi tässä taustalla Paavo Nurmen selostamassa Kuurilan junaturmassa:…

Kysytty

Hei, Mistä ne elokuvayhtiöt löysivät musiikkitaustat uutiskatsauksiin 40-60-luvulla. Esim. mitä soi tässä taustalla Paavo Nurmen selostamassa Kuurilan junaturmassa: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/12/13/junien-yhteentormays-kuurilassa
Oliko filmiyhtiöillä monta sataa erilaista kappaletta nauhoilla, tai kairattuna kiekoille, vai tuliko studion bändi tekemään dramatiikan läähyt päälle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uutiskatsausten musiikkina käytettiin Sedergrenin mukaan levymusiikkia. Usein käytettiin tekijänoikeusvapaata musiikkia maista, jotka eivät kuuluneet tekijänoikeusjärjestöihin.

Kaarina Kilpiön artikkeli ”Uuden aselajin palveluksessa: Ääni ja musiikki suomalaisissa sotapropagandafilmeissä” perehtyy suomalaisen elokuvapropagandan äänelliseen sisältöön 1940-luvun alkupuolella, aineistonaan Puolustusvoimien katsaukset jatkosodan ajalta (88 kpl). Puolustusvoimain katsausten ääniraidat olivat Kilpiön mukaan suomalaisen taidemusiikin voimasoittoa, mutta myös välähdyksiä ajan viihteellisemmästä musiikista on kuultavissa.

Kilpiön mukaan Jean Sibeliuksen tuotanto osoittautui Puolustusvoimain katsauksissa otolliseksi mielialatyökaluksi – toki useiden muiden suomalaisten tunnettujen musiikintekijöiden ohella.  Jatkosodan alussa, sujuvan takaisinvaltausvaiheen aikana, Sibeliuksen sinfoniat olivat erityisen runsaasti etualalla. Keski- ja nopeatempoisia energisiä jaksoja Sibeliuksen sinfonioista – lähinnä toisesta, kolmannesta ja viidennestä – liitettiin puhuttuun sanomaan, jossa innostuneesti painotettiin suomalaisten sotilaiden ”vääjäämätöntä” ja ”oikeutettua” etenemistä.  Muussa ei-fiktiivisessä suomalaisessa elokuvassa sinfonioiden hyödyntäminen oli harvinaista ja fiktioelokuvassa käytännössä olematonta.  Toistuvaan Sibeliuksen teosten käyttöön löytyy edellä esitettyjen lisäksi vielä yksi varsin käytännönläheinen syy: säveltäjämestari ei  halunnut maksua sotaponnistusten tukemisesta.

Kysytystä uutiskatsauksesta junaturmasta ei ollut käytettävissä Teosto-ilmoitusta sen musiikista, mutta

musiikkina on Igor Stravinsky - Le Sacre du Printemps: Sacrificial Dance (The Chosen One).

Lähteet:

Musiikin tunnistusohjelma Shazam

Igor Stravinsky - Le Sacre du Printemps: Sacrificial Dance (The Chosen One) https://www.youtube.com/watch?v=0Qoou-vrEjA

Kaarina Kilpiö: Uuden aselajin palveluksessa: Ääni ja musiikki suomalaisissa sotapropagandafilmeissä. Ennen ja Nyt, 2016: 1. http://www.ennenjanyt.net/2016/02/uuden-aselajin-palveluksessa-aani-ja-musiikki-suomalaisissa-sotapropagandafilmeissa/#identifier_24_3143

Puolustusvoimain katsaukset (PVK) ovat kaikki julkisesti katseltavissa Kansallisen Audiovisuaalisen Instituutin ylläpitämässä Elonet-palvelussa, http://www.elonet.fi/fi/elokuvat/katso-ja-kuuntele

KAVIN erikoistutkija Jari Sedergrenin haastattelu 11.2.2019.