Mistä minä löytäisin videokasettina Kubrickin "Killing" -elokuvan tai Kunnian polut? Videovuokraamoista ei ole saatavissa Kubrickin Eyes Wide Shut- elokuvaa…

Kysytty

Mistä minä löytäisin videokasettina Kubrickin "Killing" -elokuvan tai Kunnian polut? Videovuokraamoista ei ole saatavissa Kubrickin Eyes Wide Shut- elokuvaa aikaisempia töitä. Voiko mistään kirjastosta lainata tai tilata? Kubrickin alkutuotantoon, etenkin "Killing" (1956) käskirj. Jim Thompson tietääkseni, olisi varmaan moni muukin innokas tutustumaan. Kannattaako jättää yleiseen kirjastoon tilausehdotus.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymiäsi Kubrickin elokuvia ei kirjastoista löydy. Kubrickin ohjauksista löytyy esim. Useista yleisistä kirjastoista löytyvät seuraavat videot:
Barry Lyndon; Spartacus; Hohto; Full Metal Jacket; 2001 avaruusseikkailu ja Kellopeliappelsiini.
Kirjastot tilaavat videoelokuvat tiettyjen hankintakanavien ja niiden tarjoamien valmiiden listojen kautta. Sieltä tilataan sen mukaan, mitä on tarjolla. Tekijänoikeuskysymykset ovat niin vaikeita, ettei kirjastoilla ole mahdollisuutta hankkia elokuvia näiden listojen ulkopuolelta kuin poikkeustilanteissa. Yleiseen kirjastoon ei siis kannata jättää edes tilausehdotusta toivomistasi elokuvista.