Mistä mahtaa tulla tytön nimi Adelia/Adeliina ja mitä se mahtaa tarkoittaa?Entä Hellin? Entä pojan nimi Vilpas, onko kuinka vanha,mitä merkityksiä nimellä?…

Kysytty

Hei! Mistä mahtaa tulla tytön nimi Adelia/Adeliina ja mitä se mahtaa tarkoittaa?Entä Hellin?
Entä pojan nimi Vilpas, onko kuinka vanha,mitä merkityksiä nimellä? Entä nimellä Elian,tuleeko Eliaksesta yms.?
Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Adelia ja Adeliina ovat molemmat Adélen ja sen kantanimen Adelheidin kansanomaisia muunnoksia, ja kaikkien näiden taustalta löytyy merkitys 'aatelinen', 'jalosukuinen'.

Nimeä Hellin pidetään lappalaisena, vaikka luultavasti kyseessä on alkuaan suomalais-karjalainen naisennimi, joka on muodostettu nimestä Hellä venäläisellä in-johtimella. Hellä taas on suomalainen muunnos nimestä Helena, joka on kreikkalaista alkuperää ja merkitsee 'loistavaa'. Nimellä on myös yleiskielinen merkitys 'lempeä, herkkä', minkä perusteella Hellä yhdistyy useisiin 1900-luvun alussa suosituimmillaan olleisiin nimiin, joiden aiheena oli jokin hyvä ja toivottu luonteenpiirre.

Vilpas on suomalainen muunnelma nimestä Filippus, joka tarkoittaa 'hevosten ystävää'. Vilpasta on annettu etunimeksi varsinkin Pohjanmaalla 1900-luvun alussa. Nykyään se on melko harvinainen.

Vasta 2000-luvulla laajempaan käyttöön tullut Elian (43 nimen saanutta poikaa vuosina 2000-2008, mitä edeltävältä ajalta Väestörekisterikeskuksen etunimitilastosta löytyy vain kaksi esiintymää, molemmat ajalta 1920-39, jolloin se on annettu yhdelle pojalle ja yhdelle tytölle) on epäilemättä samaa kantaa kuin heprealainen Elia ja sen vastineet Elias (kreikkalainen), Eljas (suomalainen) ja Ilja (venäläinen). Nimen kantamuoto Elijah tarkoittaa 'Jahve on Jumalani'.

Lähteet:
Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja. WSOY 2004
Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. Gummerus 2007