Otsikko
Mistä löytyisi tietoa alkueliöistä (protoktistit) ja mikroskooppisista sienistä (ei siis lakkisienistä)?

Kysytty

Mistä löytyisi tietoa alkueliöistä (protoktistit) ja mikroskooppisista sienistä (ei siis lakkisienistä)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjallisuudessa mainitaan, että alkueliöiden kunta tarkentuu jatkuvasti. Tässä vastauksessa alkueliöiden luokituksen lähteeksi on otettu lukion oppikirja Biologia. Elämä. (WSOY. 2005), jossa alkueliöiden kuntaan luetaan yksisoluiset alkueläimet, limasienet sekä levät.
Aleksi ja Arto lehtiartikkelien tietokannoista tulee hakutulokseksi mm. alla olevat artikkelit seuraavilla asiasanoilla: alkueliöt, limasienet, alkueläimet, yksisoluiset, ripsieläimet, viherlevät, levät ja taksonomia, mikro-organismit ja taksonomia.

-Vuokko, Seppo: Sieni vai eläin? Metsälehti 73(2006): 13-14, 22.
-Härkönen, Marja: Paranvoi sukulaisineen. Sienilehti 58(2006): 2, 43-47.
-Thomas, Lars: Limasienten salattu elämä. Tieteen kuvalehti 2003: 6, 66-70
-Makkonen, Erkki: Eläimestä sieneksi ja päinvastoin. Eläinmaailma 21(1999): 8, 24-25.
-Härkönen, Marja: Saalistavia sieniä. Suomen luonto 58(1999): 8, 4-11.
-Penttinen, Petri: Me annamme maalle hajun : mikrobit pitävät aineen kierrossa. Suomen luonto 68(2009): 5, 44-47
-Kuosa, Harri: Mikä siellä loistaa? Suomen luonto 67(2008): 1, 40-45
-Albertsen, Ingrid: Elämää vesitipassa. Tieteen kuvalehti 1993: 10, 28-35
-Ollikainen, Tapio: Mikrosienten monimuotoisuus. Yliopisto 52(2004): 4, 30-33
-Setälä, Outi: Kasvit syövät ja eläimet yhteyttävät : kekseliäisyys palkitaan myös planktonien maailmassa. Helsingin sanomat 2005-05-17
-Vuokko, Seppo: Punaiset kivet. Metsälehti 73(2006): 5, 62

Kyyti-tietokanta antaa hakutulokseksi mm. seuraavat teokset:

-Mikrobiologia ja infektiosairaudet.(osa 1). 2003. (s. 319-355)
-Rikkinen, Jouko: Leviä, sieniä ja leväsieniä : johdatus levien ja sienten monimuotoisuuteen. 1999
-Tikkanen, Toini: Kasviplanktonopas. 1986