Mistähän johtuu, että Inarinjärven silokallioiden pinnat eivät ole liukkaita kuten esim. Helsingissä. Mahtaako syynä olla veden puhtaus tai veden kylmyys, niin…

Kysytty

Hei, mistähän johtuu, että Inarinjärven silokallioiden pinnat eivät ole liukkaita kuten esim. Helsingissä. Mahtaako syynä olla veden puhtaus tai veden kylmyys, niin ettei levä kasva kallion pintaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,
Inarinjärven vesi on vähäravinteisempaa ja kylmempää kuin merivesi Helsingissä. Niinpä Helsingin silokallioilla kasvaa paljon runsaammin leviä kuin Inarinjärvessä. Itämeren levälajistokin on runsaslukuisempi kuin Inarinjärven, koska Itämeressä on sekä suolaisen veden että makean veden lajistoa. Olen itse vesibiologina liikkunut molemmilla alueilla ja havainnut ilmiön.

Lapponica-tietopalvelun puolesta
Liisa Hallikainen
Informaatikko
Arktisen keskuksen kirjasto
Lapin korkeakoulukirjasto
PL 122
96101 Rovaniemi
liisa.hallikainen@ulapland.fi
www.arcticcentre.org
www.lapponica.net