Mistä löytyisi ranskankielinen runo, joka oli muistaakseni lukion ranskan oppikirjassa 70-luvulla. Mainittiin "...toutes les chiffres et les mots...". Kuvassa…

Kysytty

Mistä löytyisi ranskankielinen runo, joka oli muistaakseni lukion ranskan oppikirjassa 70-luvulla. Mainittiin "...toutes les chiffres et les mots...". Kuvassa samalla sivulla muistaakseni lapsi hyppäsi asfalttiruudukossa. Aihesisältö runossa oli kai jotain että hui hai kaikille kahlitseville rajoituksille...

Olen käynyt läpi On-y-va oppikirjat (1,2,3), enkä löytänyt niistä. Mieleeni tuli kirja Pierre et Colette en route, mutta epäilen sitäkin! Onko runo käännetty suomeksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvailuasi vastaavaa ranskan oppikirjaa emme löytäneet. Runo saattaisi kuitenkin olla Jacques Prévertin 'Le cancre' (suom. "koulupinnari"), joka löytyy esimerkiksi täältä: http://mortain.free.fr/Culture/Prevert/prevert6.htm

Runo on peräisin kokoelmasta Paroles (1946), ja sitä ei ilmeisesti ole käännetty suomeksi.

3 ääntä

Kommentit

hienoa, juuri tän tyyppistä etsisin. kiitos !