Otsikko
Mistä löytäisin tietoja äitini sairauskertomuksesta vuosilta 1950 - 1965? Onko minulla oikeus ne nähdä? Ovatko tiedot salassa pidettäviä? Jos, miten pitkään?

Kysytty

Mistä löytäisin tietoja äitini sairauskertomuksesta vuosilta 1950 - 1965? Onko minulla oikeus ne nähdä? Ovatko tiedot salassa pidettäviä? Jos, miten pitkään? Ja mistä alkaen aika lasketaan?

Vastaus

Vastattu

Sairaskertomukset eli potilasasiakairjat löytyvät siltä lääkäriltä, terveyskeskukselta tai sairaalalta, joka on hoitoa antanut.

"Potilaalla on pääsääntöisesti oikeus saada tarkastaa, millaisia häntä koskevia tietoja potilasrekisteriin on tallennettu (tarkastusoikeus). Potilastietojen tarkastuspyyntö tulee esittää sille toimintayksikölle tai itsenäiselle ammatinharjoittajalle (rekisterinpitäjä), jonka toiminnassa tiedot ovat syntyneet." Valvira.fi

potilastietoja pitäisi pyytää itse, sillä muilla on lupa katsella tietoja vain potilaan suostumuksella tai viranomaisten määräyksellä. Valvira.fi

Kuolleenkin henkilön tiedot ovat yhtä salaisia kuin elävän. "Kuolleen henkilön elinaikaisten tietojen luovuttaminen tapahtuu siis yleensä viranomaiselta toiselle eikä asianomaisen itse tarvitse olla tietojen pyytäjänä. Jos  kuitenkin tietoja tarvitaan, niitä voi pyytää viereisessä (mobiililaitteella alla olevassa) Hyvä tietää-osiossa olevalla lomakkeella. Lomakkeen liitteeksi voidaan tarvittaessa pyytää virkatodistus, josta käy ilmi sukulaisuussuhde vainajaan, jos tietoja pyydetään sukulaisen ominaisuudessa eikä sukulaisuus käy ilmi potilastiedoista. Pyyntö ja sen syyt pitää yksilöidä mahdollisimman tarkasti, pelkkä uteliaisuus tai oma epäily ei riitä tietojen pyytämisen perusteeksi. Pyynnöt käsitellään ja oikeutus tietojen saamiseen selvitetään." Sosteri