Minua on askarruttanut jo pitkään kysymys vaitiolovelvollisuudesta ja siihen liittyvästä salassapitoasiasta? Miten on mahdollista, että elokuvassa "Prinsessa" …

Kysytty

Hei! Minua on askarruttanut jo pitkään kysymys vaitiolovelvollisuudesta ja siihen liittyvästä salassapitoasiasta?
Miten on mahdollista, että elokuvassa "Prinsessa" (ja kirjassakin) kerrotaan potilaasta omalla nimellään Anna Lappalainen ja hänen tarinaansa kerrotaan lähes totena. Koskeeko "Prinsessaa" jotkut eri säädökset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valviran sivulta löytyy tietoa sekä asiakirjojen salassapidosta http://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/salass… että salassapito- ja vaitiolovelvollisuudesta terveydenhuollossa http://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/salass…

Yle uutisten mukaan http://yle.fi/uutiset/3-5099715 Etelä-Suomen aluehallintovirasto antoi maaliskuussa 2012 huomautuksen potilaan tietojen salassapitovelvollisuuden rikkomisesta. Huomautuksen saivat entinen mielisairaanhoitaja Ilkka Raitasuo ja entinen ylilääkäri Ilkka Taipale. Raitasuon (ja Terhi Siltalan) kirjoittama kirja Kellokosken Prinsessa perustui tietoihin, jotka Raitasuo oli saanut Taipaleelta.

Mediauutisten http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/ilkka-taipale-ja-ilkka-raitasuo-… uutisoima päätös koskee Kellokosken sairaalan entistä potilasta Anna Svedholmia (o.s. Lappalainen). Ilkka Raitasuo on aiemmin kommentoinut, että Svedholmia koskevien tietojen keräämisellä oli potilaan suostumus. Aluehallintaviraston mukaan suostumus ei kuitenkaan ole pätevä, jos hän ei terveydentilansa takia kykene arvioimaan annettavan suostumuksen merkitystä.

Helsingin Sanomat (26.3.2012) kirjoitti pääkirjoituksessaan "Vainajankin potilastiedot ovat salaisia" Etelä-Suomen aluehallintoviraston tehneen tärkeän päätöksen antaessaan huomautuksen Kellokosken sairaalan entiselle ylilääkärille Ilkka Taipaleelle ja entiselle mielisairaanhoitajalle salassapitovelvollisuuden laiminlyömisestä. Lehden mukaan vaikkei Kellokosken prinsessan potilastietojen levittelystä olekaan koitunut suurta ongelmaa, aluehallintoviraston päätös on periaatteellisesti tärkeä, koska potilaan pitää voida luottaa siihen, ettei hänen tietojaan levitellä kenellekään, jolle ne eivät kuulu. Osa potilaan yksityisyyden suojaa on myös se, etteivät häntä hoitaneet ammattilaiset kerro hänestä mitään ulkopuolisille edes suullisesti. Vaitiolovelvollisuus ei pääty, kun potilas kuolee.