Mistä löytäisin tietoa Suomen tieteellisten kirjastojen historiasta? Onko esim. yhtenäistä kirjaa, kuten yleisistä kirjastoista?

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa Suomen tieteellisten kirjastojen historiasta? Onko esim. yhtenäistä kirjaa, kuten yleisistä kirjastoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tieteellisten kirjastojen historiasta voi löytää tietoja kirjaston tietokannasta esim. asiasanoilla TIETEELLISET KIRJASTOT (kaksiosainen asiasana), YLIOPISTOKIRJASTOT, HISTORIA.

Jyväskylän kaupunginkirjastosta löytyy asiasanayhdistelmällä TIETEELLISET KIRJASTOT / HISTORIA esim. seuraavia kirjoja:

HÄKLI, Esko: Tieteellisen kirjaston synty Suomessa ja Savossa; 1988

BIBLIOTHECA academica: Helsingin yliopiston kirjasto - Suomen kansalliskirjasto; 2001

JOKIPII, Mauno: Jyväskylän tieteellinen kirjastotoimi 85 vuotta; 1997

Asiasanahaussa termillä TIETEELLISET KIRJASTOT löytyy enemmän teoksia, esim.

MÄKINEN, Ilkka: Puoli metriä mietintöjä: tieteellisten kirjastojen ja informaatiopalvelujen suunnittelun kehitys Suomessa toisen maailmansodan jälkeen; 1989

Tervetuloa kirjaston Tietopalveluun listaa tutkimaan ja tässä osoite Jyväskylän kaupunginkirjaston kotisivulle, josta pääsee aineistohakuun:

http://www.jyvaskyla.fi/kirjasto

Kirjastot.fi -sivulla löytyy Kysy kirjastohoitajalta Arkistosta T-kirjaimen kohdalta alasvetovalikosta sanan tieteelliset kirjastot kohdalta aikaisempia vastauksia samasta aiheesta. Osoite:

http://www.kirjastot.fi