Mistä löytäisin laulujen "Kielon jäähyväinen" ja "Vaiennut viulu" kaikki sanat? Ainakin Vaiennut viulu-laulussa on tietääkseni enemmän säkeistöjä kuin yleensä…

Kysytty

Hei! Mistä löytäisin laulujen "Kielon jäähyväinen" ja "Vaiennut viulu" kaikki sanat? Ainakin Vaiennut viulu-laulussa on tietääkseni enemmän säkeistöjä kuin yleensä lauletut 2 (tai 3) säkeistöä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valssiin "Kielon jäähyväiset" on tosiaankin olemassa toinenkin säkeistö, jota en kuitenkaan löytänyt mistään juuri nyt käsillä olevasta nuotista enkä kirjasta, mutta Populaarimusiikin museon (http://pomus.net) Harmony Sistersiä käsittelevässä artikkelissa (http://pomus.net/001714) kerrotaan, että yhtye on levyttänyt version, "jonka suomennoksessa (Kerttu Mustonen) on mukana myös harvoin kuultu toinen säkeistö: ”Onnekkaan ohikiitävän hetken vain / kirkkauden kesän kultaisen nähdä mä sain...”. Tämä versio löytyy ainakin cd-levyltä Harmony Sisters: Harmony Sisters. 2 : Kun on valoisaa taas : 1942-53 (Siboney, p1991, SIBCD2).

Myös Konsta Jylhän lauluun "Vaiennut viulu" on olemassa 3. ja 4. säkeistö, joita ei yleensä ole mukana nuoteissa. Nämä säkeistöt löytyvät ainakin Kansanmusiikki-lehden (4/1984) ohjelmistoliitteestä, joka sisältää Konsta Jylhän sävellyksiä sekakuorosovituksina. Sanat ovat Viljami Niittykosken.

3 ääntä

Kommentit

Kielon jäähyväiset. Sävel: Otto Lindwall Sanan : Kerttu Mustonen. Luoksein käy ,lämmin läntinen tuulonen värjyen , pieni kielo sua kaipailen. Kevät auringon säde lehdoissa leikkiä lyö tule jo, odotan sua, ennen kuin saapuvi jo ylleni yö. Kun taivas ja maa kesän tuoksuja on tulvillaan, unohdan silloin mä sen pian kuolohon käyn kalveten. Mullassa maan uinua saan , lumihiutaleet leijuu niin hiljaa mua tuuditellen keväimehen kerran mi saapuvi taas uudelleen

Toivottavasti muistin ulkoa sanat oikein.Olen 82 vuotias entinen muusikko. Soitin ravintoloissa n. 35 vuotta lyömäsoittimia, myöskin viulua, ja pianoa. Aloitin muusikko urani Vaasassa Antti Tiihosen kvintetissä ,17 vuotiaana , jonka kaikki neljä muusikkoa oli veljeksiä, nyt jo pois menneitä. Tämä kaunis ja iki - vihreä kappale oli myöskin vaimoni lempi säveleitä. Soitin viululla hänen haudalla 1.6.2011