Mistä löydän tietoa tietoyhteiskunnan muodostamista kuiluista; sen mukana syntyvästä luokkajaosta; vanhuksista, nuorista ja suhtautumisesta kyseiseen aiheeseen…

Kysytty

Mistä löydän tietoa tietoyhteiskunnan muodostamista kuiluista; sen mukana syntyvästä luokkajaosta; vanhuksista, nuorista ja suhtautumisesta kyseiseen aiheeseen; sekä kriitiikkiä siihen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston kokoelmista löytyy yli sata tietoyhteiskunta-aiheista kirjaa, joista kuitenkin vain muutamat näyttävät käsittelevän tietoyhteiskunnan sosiaalisia ja yhteiskunnallisia vaikutuksia. Näistä esimerkkeinä ovat "Tietoyhteiskunta seisakkeella" (1999), "Tuleva tuhat" (1999) ja Yrjö Ahmavaaran "Hyvinvointivaltion tabut" (1998). Lisää nimekkeitä löydät selaamalla kirjaston
aineistorekisteriä osoitteessa http://www.turku.fi/kirja . Käytä hakusanaa tietoyhteiskunta.

Kotimaisten aikakauslehtien viitetietokannasta Aleksista löytyy joitakin aiheeseen sopivia artikkeleita, kuten esimerkiksi Mäkinen, Eija: "Syrjäytyvätkö ikäihmiset tietoyhteiskunnasta" (Kotiliesi 1999:20, s. 22-28), Ekberg, Jan: "Sekä Euroopan että Suomen tietoyhteiskunta lupaa uusia mahdollisuuksia ja esteettömyyttä" (Dialogi 1998:1, s. 6-9), Kamppinen, Matti: "Ihminen tietoverkkojen yhteiskunnassa -valoisia näkymiä ja uhkakuvia" (Kanava 2000:4-5, s.289-293), Allardt, Erik: "Teknologiaretoriikka suomalaisen todellisuuden konstruoinnin välineenä" (Tiede ja edistys 1998:2, s. 85-95). Aleksi on käytettävissä kaupunginkirjaston käsikirjastossa (Linnankatu 2). Käytä hakusanoja tietoyhteiskunta ja vaikutukset.

Kaupunginkirjaston toimipisteissä on myös käytettävissä englanninkielisiä lehtiartikkeleita ja artikkeliviitteitä sisältävä Ebsco-tietokanta, josta löytyy aiheeseen sopivia artikkeleita. Turun yliopistonkirjaston ja Åbo Akademin kirjaston kokoelmat kannattaa myös tarkistaa. Osoitteet ovat http//www.utu.fi/kirjasto/volter ja http://www.abo.fi/library/dbs/alma .